Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Waar gaat je vraag over?

De vragen zijn onderverdeeld in 4 categorieën:

  1. Mijn account & punten
  2. Over de app
  3. Webshop producten & bestellingen
  4. Privacy

Klik op de vraag voor het antwoord.  

Mijn account & punten

Menzis SamenGezond is voor iedereen. Ook als je chronisch ziek of mobiel beperkt bent, is het mogelijk om te werken aan het verbeteren van je leefstijl en fitscore. Niet alleen op het gebied van beweging. Dit kan ook door een gezonder voedingspatroon of het verlagen van stress/verhogen van ontspanning.

Zonder mobiele telefoon kun je nog steeds meedoen met SamenGezond. Zo zijn er ook activiteiten die je alleen op de website kunt doen. Bijvoorbeeld de Sudoku of codezoekers. Daarnaast vind je hier ook talloze informatieve blogs die je tips geven om de gezondheid te verbeteren. Alleen voor de SamenGezond app en om je te kunnen belonen voor beweging is een mobiele telefoon wel noodzakelijk.

De SamenGezond-app is te downloaden in de Google Play of App Store. Je kunt ook een account aanmaken op SamenGezond.


Wanneer je actief bezig bent om de gezondheid te verbeteren willen wij dit graag belonen. Hou je daarom via onze SamenGezond app je activiteit bij of kraak je de Sudoku op de website, dan verdien je SamenGezond-punten. Als je verzekerd bent bij Menzis kun je deze punten in de webshop inwisselen voor (korting op) leuke producten of uitjes.

Je SamenGezond-punten zijn geldig zolang je deelnemer bent van SamenGezond. Wanneer je je Basisverzekering beëindigt vervalt automatisch je SamenGezond-account en daarmee ook je punten. Log je 2 jaar niet in? Ook dan wordt je account gesloten. In beide gevallen kun je wel opnieuw aanmelden.


Als je bij Menzis verzekerd bent, kun je per kalenderjaar maximaal 25.000 SamenGezond-punten verdienen. Als je 10.000 SamenGezond-punten hebt, moet je eerst een bestelling plaatsen in de webshop voor je nieuwe activiteiten beloond kunnen worden.

Wanneer je niet bij Menzis verzekerd bent, kun je per kalenderjaar maximaal 10.000 SamenGezond-punten sparen. Deze kun je pas inwisselen in de webshop als je bij Menzis verzekerd bent met een Basisverzekering.


Je kunt punten overmaken in je SamenGezond-account op de website. 'Punten overmaken' vind je onder je account, rechts bovenin. Je vult online een formulier in waarvoor je de volgende gegevens nodig hebt: verzekerdennummer en minimaal de eerste 3 letters van de achternaam van de persoon aan wie je punten wilt overmaken. Zijn de punten overgemaakt? Dan krijgt de ontvanger een bevestiging per e-mail.
 

Punten overmaken is alleen mogelijk als jij en de ontvanger verzekerd zijn bij Menzis.
 

Punten overboeken aan mensen binnen dezelfde polis hoeft niet. De SamenGezond-punten die jullie samen verdienen, worden bij elkaar opgeteld. Dit werkt op dezelfde manier als een gezamenlijke bankrekening.


Heb je al punten verdiend voordat je een Basisverzekering had? Dan kun je de opgebouwde punten meenemen naar je nieuwe verzekerdenaccount.

  1. Log in op het SamenGezond-account dat je hebt aangemaakt voordat je een Basisverzekering had.
  2. Klink rechtsboven op je naam en kies voor 'account omzetten'. 
  3. Vul je verzekerdennummer en geboortedatum in en klik op zoeken.
  4. Controleer je gegevens en klik op volgende.
  5. Vink 'Ik ga akkoord' aan en klik op voltooien.
  6. Log vervolgens in met dezelfde inlogmethode als dat je gewend bent (E-mailadres, Facebook of Google).

Alle instellingen worden automatisch meegenomen en je account is omgezet naar een verzekerdenaccount. Je kunt nu je punten inwisselen voor (korting op) leuke producten of uitjes in de webshop.


Menzis SamenGezond is voor iedereen. Of je nu verzekerd bent bij Menzis of niet.

Als je de Basisverzekering bij Menzis opzegt, dan komt je account met je SamenGezond-punten automatisch te vervallen. Dit geldt vanaf de einddatum van je verzekering. Je kunt je wel opnieuw aanmelden bij SamenGezond als je elders verzekerd bent. De punten die je opbouwt kun inwisselen als je je weer bij Menzis verzekert.


SamenGezond-punten verdien je op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via de app, door je wandeling of fietstocht bij te houden. De activiteiten die in de app voor beloning in aanmerking komen zijn te herkennen door het kompas symbool achter de activiteit . De hoogte van beloning gebeurt op basis van de geleverde inspanning. Dit wordt uitgedrukt in MET-score ('MET u', lees meer). Hoe intensiever de inspanning, hoe hoger de MET-score en hoe hoger de beloning in SamenGezond-punten voor deze activiteit (1 MET u = ong. 3 punten). Daarnaast kun je in de app ook doelen voor je zelf stellen om bijvoorbeeld meer water te drinken, of vaker een tussendoortje te laten staan. Voor het voltooien van deze doelen belonen we je ook met SamenGezond-punten.

Op de website belonen we ook activiteiten met SamenGezond-punten. Bijvoorbeeld wanneer je aangeeft dat je vrijwilligerswerk doet of mantelzorger bent, voor het oplossen van onze hersenkraker en Sudoku of voor het uploaden van een foto van je gezonde maaltijd. Ook zijn er elk jaar verschillende sportevenementen die wij belonen met SamenGezond-punten.


Je kunt je altijd afmelden voor SamenGezond. Dit doe je in je SamenGezond-account op je profielpagina. Onderaan de pagina staat een knop met ‘Afmelden’.

Je meldt dan ook de andere SamenGezond-deelnemers af die met jou op de polis staan. Als je je afmeldt komen de punten te vervallen. Als je de Basisverzekering bij Menzis opzegt vervalt automatisch je SamenGezond account en de opgebouwde punten vervallen. Wel kun je dan als niet verzekerde je opnieuw inschrijven. 


Het overzicht van je SamenGezond-punten werkt op dezelfde manier als een gezamenlijke bankrekening. De punten die alle verzekerden op de polis verdienen worden verzameld en bij elkaar opgeteld. Het overzicht van de punten vind je op deze website of in de SamenGezond-app.

App – open de Menzis SamenGezond-app, klik rechts onderin op ‘Punten’. Alle punten (ook van medeverzekerden) worden hier weergeven.
Website – log in en klik rechtsboven op je naam en vervolgens op ‘Mijn puntenoverzicht’. Alle punten (ook van medeverzekerden) worden hier weergeven.


Over de app

De SamenGezond-app helpt je inzicht krijgen in je eigen gezondheid. Met handige tips, een online coach om je doelen te halen en gezondheid (verder) te verbeteren. Bijvoorbeeld om gezonder te eten of meer water te drinken. De Menzis SamenGezond-app past zich aan jouw persoonlijke gezondheidssituatie en wensen aan. Zo werken we samen op een leuke manier aan jouw gezondheid en versterk je jouw leefkracht.


De fitscore brengt jouw status qua gezondheid terug tot 1 cijfer. Dit cijfer is gebaseerd op wie je bent (lichaam), hoe je je voelt (mentaal) en hoe je leeft (leefstijl).De fitscore geeft hierdoor inzicht. En door dit inzicht kan je eraan werken. Meer uitleg over de fitscore vind je hier.


De coachfunctie werkt op basis van jouw persoonlijke instellingen en voorkeuren. De coach ondersteunt je bij de doelen die je voor jezelf hebt ingesteld. Je kunt bepaalde doelen aangaan waarop je coaching wilt. Bijvoorbeeld: je wilt meer water drinken of vaker wandelen. De coach stelt vragen waardoor je inzicht krijgt in je gezondheid en leefstijl en je motiveert om (nog) gezonder te gaan leven. Je antwoorden tellen mee voor het bepalen van je fitscore.


Activiteiten bijhouden kan op twee manieren.

  1. De eerste manier is door activiteiten bij te houden in de app (via ‘Activiteiten’) of handmatig in te vullen. Zo kun je bijvoorbeeld ook je slaap toevoegen. Voor activiteiten die handmatig toegevoegd worden ontvang je geen SamenGezond-punten. Ze dragen wel bij aan je fitscore!
  2. De andere manier is door het koppelen van een app of apparaat (je wordt aangeraden maar 1 app/apparaat te koppelen). Denk hierbij aan populaire apps als Strava of Runkeeper. Maar ook via apparaten als Polar, Fitbit of TomTom. Wanneer deze gekoppeld zijn aan je app, neemt de app activiteiten over die je hebt bijgehouden. Alleen activiteiten met GPS punten worden beloond met punten.

Wanneer je je SamenGezond-app hebt geopend, vind je onder de knop ‘Activiteiten’ de mogelijkheid ‘Apparaten / apps’. Hier zie je een overzicht van de verschillende apps en apparaten die je kunt koppelen aan je SamenGezond-account en app. Selecteer de app of apparaat die je wilt toevoegen en druk op ‘Maak koppeling’. Je komt dan op de website van de app of apparaat. Door in te loggen met je account en toestemming te geven, koppel je de app of apparaat.


Het uitwisselen van de data verschilt per app/apparaat. Sommigen apps/apparaten stellen gegevens direct beschikbaar, andere apps/apparaten wisselen een paar keer per dag gegevens uit. Het kan daarom zo zijn dat je activiteit niet direct zichtbaar is. De uitwisseling wordt minimaal eens per 24 uur uitgevoerd. Je wordt aangeraden je activiteiten met de Menzis SamenGezond-app zelf bij te houden, deze activiteiten zijn direct zichtbaar.  


Activiteiten die met de SamenGezond-app zelf zijn bijgehouden of die met een externe app of apparaat zijn bijgehouden mét GPS meetpunten worden beloond. Veel activiteiten worden via apparaten automatisch bijgehouden, deze zijn wel zichtbaar in de Menzis SamenGezond-app maar worden niet beloond met punten. Ze dragen wel bij aan jouw fitscore!


Webshop producten & bestellingen

Je ontvangt je  bestelling binnen 2 werkdagen. Mocht het onverhoopt langer duren brengt de leverancier je per e-mail op de hoogte. Sommige producten hebben standaard een langere levertijd, bijvoorbeeld kaartjes voor sportwedstrijden. In de beschrijving bij de producten staat vermeldt wanneer dit het geval is.

Fysieke producten versturen we via PostNL. Zodra de bestelling is verzonden ontvang je een track & trace link waarmee je de bestelling kunt volgen. Je kunt ook altijd de status controleren door contact op te nemen met onze leverancier Boost.  


Retourneren
Een bestelling retourneren kan binnen 14 dagen waarop je de bestelling hebt ontvangen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Vul hiervoor het retourformulier in een stuur dit naar samengezond@boostgroup.nl. De producten kunnen vervolgens ongebruikt, onbeschadigd en in originele verpakking teruggestuurd worden naar:
SamenGezond
Antwoordnummer 6068
5902 VB Venlo
Nederland

 

Annuleren
Je kunt binnen 1 werkdag na bestelling annuleren per e-mail aan samengezond@boostgroup.nl. Bestellingen worden binnen 2 tot 5 dagen bezorgd. Het kan zijn dat je bestelling al verzonden is, retourneren kan kosteloos binnen 14 dagen.


Voor alle producten gelden wettelijke garantierechten. Hiervoor ontvang je een garantiebewijs in de verpakking bij de bestelling. De datum waarop je het product hebt ontvangen geldt als ingangsdatum van de garantieperiode. Hoe je een garantieaanvraag doet en meer hierover lees je ook hier terug.


Bestelde vouchers ontvang je binnen uiterlijk twee werkdagen opgestuurd naar het e-mailadres die je bij je bestelling hebt doorgegeven. In de e-mail vind je de verdere uitleg hoe je de voucher kunt verzilveren. E-mail niet ontvangen? Controleer of deze in een ongewenste map (spam) terecht is gekomen. Neem anders contact op met onze leverancier Boost


Met de voucher voor de zelfhulpmodules via Mirro krijg je toegang tot alle 17 modules die Mirro biedt. Na je bestelling ontvang je direct per e-mail je code. Ga naar Mirro, voer je unieke code in en maak een account aan. Vervolgens kun je aan de slag!


Wanneer je jarig bent ontvang je van ons een felicitatie e-mail. Als je na deze e-mail inlogt op je SamenGezond account ontvang je direct 500 SamenGezond-punten. Als je nog geen account hebt kun je deze direct aanmaken. Tot 30 dagen na je verjaardag verschijnt in de webshop speciaal voor jou een categorie Verjaardag. Binnen deze 30 dagen kun je de 500 punten gebruiken om één van de cadeaus te bestellen. Natuurlijk kun je de 500 punten ook houden en deze gebruiken om te sparen voor een ander product.


Privacy

Als je meedoet met Menzis SamenGezond deel je gegevens met Menzis. Deze gegevens gebruiken we om je fitscore vast te stellen, SamenGezond-punten toe te kennen, activiteiten te tonen, analyses te doen en bestellingen in de webshop mogelijk te maken. Voordat je de app kunt gebruiken geef je via de toestemmingsverklaring toestemming voor het gebruik van bepaalde gegevens. Jouw gegevens gebruiken we nooit voor de acceptatie van een verzekering, de hoogte van uw verzekeringspremie, toegang tot zorg of beoordeling van een declaratie. Gezondheidsgegevens slaan we niet op bij Menzis. Als je precies wilt weten waarvoor je gegevens worden gebruikt en welke rechten je hebt, lees dan de Privacystatement van SamenGezond.

 

Inlogmethodes via Google, Facebook of DigiD zijn alleen ter verificatie.
Installeer en/of koppel je apps en apparaten, dan geef je Menzis toestemming om activiteiten-gegevens in te zien die noodzakelijk zijn om SamenGezond-punten toe te kennen en de fitscore te berekenen.
Bij het plaatsen van foto’s op SamenGezond wordt de foto samen met jouw naam geplaatst op de overzichtspagina van de SamenGezond website en is daarmee zichtbaar voor andere SamenGezond-deelnemers die bij jou in de buurt wonen.


De foto die je uploadt komt samen met jouw naam op de overzichtspagina van SamenGezond bij ‘wie doen er mee bij jou in de buurt’. Jouw foto en naam zijn dan zichtbaar voor andere SamenGezond-deelnemers die bij jou in de buurt wonen. Het plaatsen van foto’s is een eigen keuze. 


Bij Menzis SamenGezond zit het goed met jouw privacy. Als je meedoet deel je gegevens met Menzis. Je gegevens worden nooit gebruikt voor de acceptatie van je verzekeringsaanvraag, de hoogte van je verzekeringspremie, toegang tot zorg of de beoordeling van een declaratie. Voor (gezondheids)gegevens die Menzis wel nodig heeft (bijvoorbeeld het vaststellen van de fitscore en het belonen van activiteiten) vragen we expliciet toestemming in de toestemmingsverklaring.


Veelgestelde vragen