Zuivel: hoe zit het écht?

Plus: 5 zuiveltips

Denkend aan Holland zie je groene weilanden, koeien en… kaas en melk. Nederland is een zuivelland. Maar over de vraag of zuivel  gezond is lopen de meningen behoorlijk uit een. Wat zeggen de experts van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum erover?


Aanbevolen hoeveelheid

Zuivel staat in de Schijf van vijf. En met reden, want zuivel heeft een hoge voedingswaarde. Het is rijk aan eiwitten, calcium, vitamine B2, B12, fosfor, kalium en magnesium. Het Voedingscentrum beveelt voor volwassen mannen en vrouwen aan om 2 à 3 porties zuivel per dag te gebruiken, plus 40 gram kaas (dat komt overeen met broodbeleg voor 2 boterhammen). Voor ouderen vanaf 70 jaar is dat zelfs 4 porties plus 40 gram kaas. Om sterke botten en spieren te behouden is een ruime calcium- en eiwitinname belangrijk voor ouderen. Gemiddeld gebruiken we in Nederland ongeveer 300-350 gram zuivel per dag, wat overeenkomt met ongeveer 2 porties. Dat levert maar liefst 60% van onze dagelijkse behoefte aan calcium, en 40% aan die van vitamine B12.

 

Zuivel beschermt

In de nieuwste Richtlijn goede voeding van de Gezondheidsraad zijn recente wetenschappelijke artikelen over voeding op een rij gezet. Volgens de Gezondheidsraad is het afdoende bewezen dat zuivel beschermt tegen het optreden van darmkanker. Per 200 ml zuivel neemt de kans met 10% af. Een speciale rol krijgt yoghurt: volgens de Gezondheidsraad is er 15% minder risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 bij een gebruik van 60 of meer gram yoghurt per dag, in vergelijking met minder dan 10 gram yoghurt per dag. Hierin wordt nog geen onderscheid gemaakt tussen magere, halfvolle of volle yoghurt. Diabetes type 2 is één van de gevolgen van het metabool syndroom.

 

Zalige zuivel!

Komt het er niet altijd van om voldoende zuivelproducten binnen te krijgen? Hier zijn wat praktische tips: 

  • Drink een koffie verkeerd of een chai latte (Indiaas drankje op basis van thee, specerijen en hete melk)
  • Maak een smoothie van half yoghurt en half gepureerd fruit. Heerlijk tussendoor.
  • Eet na het sporten een schaaltje kwark met vers fruit. Goed om de spieren te helpen herstellen!
  • Salade bij de lunch? Doe er blokjes kaas in. Ook geitenkaas, brie en blauwaderkaas tellen mee als zuivel.
  • Gratineer de groenten met wat geraspte kaas onder de grill. Lekker bij bijvoorbeeld broccoli, spruitjes en witlof.

Sojamelk 

Heb je een lactose-intolerantie of drink je liever geen zuivel? Dan is ongezoete sojadrink wellicht een goed alternatief. Dit geeft niet precies dezelfde gezondheidseffecten als zuivel, maar levert wel vitamine B12 en calcium, als dit eraan is toegevoegd. 
 

Bronnen
-Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag
-Gezondheidsraad, achtergronddocument zuivel
-Voedingscentrum. Richtlijnen Schijf van Vijf, 2016, Den Haag

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+0

Drink meer water


    +50

    Eet jij genoeg ijzer?


      +50

      Eet jij teveel zout?

        Populaire blogs

        Drink je naar je ideale gewicht

        Drink je naar je ideale gewicht

        Getest: 5 waterdrinkapps

        Getest: 5 waterdrinkapps

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        Populaire activiteiten

        +0

        Drink meer water

        Met begeleiding van de online coach!

          +50

          Eet jij genoeg ijzer?

          • Voeding
          +50

          Eet jij teveel zout?

          • Voeding
          Zuivel: hoe zit het écht?