Voeding bij diabetes

Hoe maak je gezonde keuzes?

Mensen met diabetes krijgen al lang geen suikervrij dieet meer voorgeschreven, maar het is wel belangrijk gezond te eten. Eten heeft direct invloed op je bloedglucose. Door gezond te eten heb je bovendien meer kans om gezond te blijven met diabetes. Hoe pak je dat aan?


Vroeger was er maar één voedingsadvies voor diabetes: geen suiker en alles wegen. Nu wemelt het van de adviezen. Kom daar maar eens uit. Volgens de voedingsrichtlijn van het NDF is een mediterraan dieet of een koolhydraatbeperkt eetpatroon de meest geschikte keuze voor mensen met diabetes type 2 en mensen met overgewicht. 

 

Hoe werken koolhydraten in het lichaam?

Koolhydraten zijn brandstof voor het lichaam; ze geven energie. Bij gezonde mensen is de suikerverbranding in balans met de vetverbranding, maar bij mensen met insulineongevoeligheid (diabetes type 2) niet. Als zij koolhydraten eten, stijgt het bloedglucosegehalte en gaat het lichaam meer insuline produceren. Door de ongevoeligheid bij diabetes type 2 wordt een overmaat aan insuline geproduceerd en wordt pas vet verbrand als de suikers en suikerbrandstof op is.

 

Wanneer je minder koolhydraten eet, hoeft je lichaam minder insuline aan te maken en gaat het lichaam sneller over op vetverbranding. Over het algemeen is de bloedglucosespiegel stabieler. En omdat je minder of helemaal geen insuline spuit, is de kans op een hypo kleiner.

 

Wat zijn koolhydraten?
Er bestaan diverse soorten koolhydraten:

  • Zetmeel: in brood, rijst, pasta, aardappelen, bindmiddelen, meel, koek, gebak
  • Vruchtensuiker: in fruit, appelmoes en alle sappen en smoothies
  • Melksuiker: in melk, karnemelk, kwark en yoghurt
  • Kristalsuiker: in gewone tafelsuiker, maar ook in honing, stroop, jam, en alles waar suiker aan is toegevoegd

 

Zo krijg je minder koolhydraten binnen

Als je vruchtensap, smoothies, gezoete melkdranken, limonade, frisdrank, koeken en snoep laat staan, eet je al snel veel minder koolhydraten. Wil je nog strenger de koolhydraten beperken? Eet dan ook geen rijst, cornflakes, brood, aardappelen of pasta.

 

Let op: ook in groenten zitten koolhydraten, vooral wortels, pastinaken, bieten, doperwtjes, pompoen en mais hebben een hoog zetmeelgehalte. In groene groenten zitten minder koolhydraten.

 

Diabetes is een aandoening die veel doorzettingsvermogen vraagt. Bij een verandering van het eetpatroon is dat net zo. Vooral voor blijvend gewichtsverlies is het van belang het als nieuwe leefstijl te zien. Bij koolhydraatbeperkt eten vallen positieve effecten, zoals minder medicijnen en minder schommelingen in de bloedglucosewaarden, direct weg als je weer koolhydraten eet.

 

Themabijeenkomst Voeding bij diabetes: hoe maak je gezonde keuzes?

De DiabetesSchool van Diabetesvereniging Nederland helpt je om gezonde keuzes te maken. Volg een themabijeenkomst en kom meer te weten over de positieve effecten van voeding op jouw diabetes. Je leert keuzes te maken en risico's in te schatten in de supermarkt en gaat aan tafel om te leren variëren met voedingsmiddelen en om koolhydraten in te schatten. Een bijeenkomst duurt 2,5 uur en wordt gegeven door getrainde ervaringsdeskundige cursusleiders, op diverse locaties in het land.

 

‘Er wordt zo veel over voeding geschreven en de inzichten veranderen regelmatig. Soms kun je door de bomen het bos niet meer zien. Ik laat de cursisten zelf goed nadenken om erachter te komen wat de zin en onzin is van alle hypes en er uithalen wat voor hunzelf een toegevoegde waarde kan hebben.’
(Johan, cursusleider DiabetesSchool)

 

Bezoek de website van Diabetesvereniging Nederland voor:

 

Over Diabetesvereniging Nederland

Diabetesvereniging Nederland (DVN) komt op voor de belangen van alle mensen met diabetes. Goede zorg en voluit leven met diabetes, daar zet deze patiëntenorganisatie zich voor in!

 

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+50

Eet jij genoeg ijzer?


    +50

    Eet jij teveel zout?


      +50

      Eet jij genoeg calcium?

        Populaire blogs

        Drink je naar je ideale gewicht

        Drink je naar je ideale gewicht

        Getest: 5 waterdrinkapps

        Getest: 5 waterdrinkapps

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        Populaire activiteiten

        +50

        Eet jij genoeg ijzer?

        Voorkom een ijzertekort: doe de test

          +50

          Eet jij teveel zout?

          • Voeding
          +50

          Eet jij genoeg calcium?

          • Voeding
          Voeding bij diabetes