Gerechten met bloemkool als basis

Gezond en zo gemaakt: couscous, pizzabodem en burger

Eet je bloemkool altijd op de klassiek Hollandse manier, met aardappels en vlees? Zonde, want er zijn nog veel meer gerechten met bloemkool als basis mogelijk! 


Bloemkool is een topper, vaak van Hollandse bodem. De bloemkool bevat veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Daarbij is bloemkool ook lang houdbaar: verpakt in een plastic zak blijft een kool minstens een week in de koelkast goed. De smaak is zacht en dat zorgt dat er veel gerechten met bloemkool mogelijk zijn. Ideeën nodig? 

 

4 gerechten met bloemkool als basis

Couscous van bloemkool

Als je de roosjes van bloemkool fijn maalt met een staafmixer, lijkt de structuur op rijst of couscous. Roerbak de korrels even kort in olijfolie en je hebt een groentevervanging voor rijst of couscous. Kruid de bloemkoolkorrels met een sjalotje, knoflook, peper en een beetje zout voor een extra lekker resultaat. Heerlijk met een groene salade, tomatensaus en pittig gekruide gehaktballetjes.

Pizzabodem van bloemkool

Je kunt van bloemkool zelfs een pizzabodem maken. Verwarm de oven voor op 200 °C. Snijd de bloemkool in kleine roosjes en maal ze samen met 100 gram pijnboompitten en 100 gram Parmezaanse kaas met een staafmixer tot een fijn kruim ontstaat. Meng dit met 2 eieren en kneed goed door tot een samenhangend deeg ontstaat. Rol het deeg uit tot een pizzabodem en bak deze 30 minuten in de oven. Haal de bodem uit de oven en leg er beleg naar keuze op, zoals tomatensaus en champignons of pesto, paprika en mozzarella. Bak de bloemkoolpizza dan nog 15 minuten in de oven. Bloemkoolpizza is van nature glutenvrij!

Burger van bloemkool

Van bloemkool kun je ook vegetarische burgers maken. Verdeel voor 4 burgers een kleine bloemkool in roosjes en kook ze ongeveer 5 minuten. Snijd ondertussen een kleine ui in stukjes. Pureer de bloemkool samen met de ui. Voeg 2 eieren, 2 el paneermeel en 2 el bloem toe. Te nat? Voeg dan nog wat bloem of paneermeel toe. Voeg naar smaak peper en zout en eventueel kruiden naar keuze (paprika, tijm, verse peterselie of bieslook bijvoorbeeld) toe. Vorm met de hand burgers en bak aan beide zijden in 2 a 3 minuten tot ze bruin zijn. Lekker op een broodje met komkommer, rucola en radijs bijvoorbeeld.

Rauwe bloemkool met dip

Je zou het haast vergeten, maar bloemkool is ook rauw heel erg lekker. Serveer roosjes bloemkool bijvoorbeeld met wat zelfgemaakte humus. Doe 400 gr kikkererwten (uit blik) in een kom samen met 1 tl tahin (sesampasta), 1 tl paprikapoeder, een teentje knoflook, scheutje citroen en scheutje olijfolie. Pureer met een staafmixer glad. Een perfect slank borrelhapje! 

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+50

Eet jij genoeg ijzer?


    +50

    Eet jij teveel zout?


      +50

      Eet jij genoeg calcium?

        Populaire blogs

        Drink je naar je ideale gewicht

        Drink je naar je ideale gewicht

        Getest: 5 waterdrinkapps

        Getest: 5 waterdrinkapps

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        Populaire activiteiten

        +50

        Eet jij genoeg ijzer?

        Voorkom een ijzertekort: doe de test

          +50

          Eet jij teveel zout?

          • Voeding
          +50

          Eet jij genoeg calcium?

          • Voeding
          Gerechten met bloemkool als basis