Bloedvaten verliezen met de jaren hun veerkracht

Daarom: goed eten en bewegen!

Ouderdom komt met gebreken… Maar veel van die gebreken kunnen we voorkomen of verzachten door een actief leven en gezonde voeding. In een reeks van artikelen op SamenGezond komen diverse ouderdomskwalen aan bod. Deze keer: hart en bloedvaten. 


Hoe ouder je wordt, hoe hoger de bloeddruk. Vandaar dat veel hoogbejaarde mensen bloeddrukpillen moeten slikken. Dat de bloeddruk stijgt is een signaal dat de kwaliteit van de bloedvaten achteruitgaat. Als je wordt geboren zijn de aderen opgebouwd uit soepel en elastisch weefsel, dat veerkrachtig uitzet bij elke stoot bloed die het hart erdoorheen pompt.

Maar naarmate je ouder wordt, verliezen de aderen hun veerkracht. Ze worden star, er ontstaan plaques (vettige aanslag) en daarmee vernauwingen waar het bloed minder makkelijk doorheen stroomt en dat veroorzaakt een stijgende bloeddruk. Sluit zo'n vernauwing een bloedvat af rond het hart of in het brein, dan is er sprake van een hart- of herseninfarct.

 

Artsen behandelen hoge bloeddruk met bloeddrukremmers en plaques (die voor een deel uit cholesterol bestaan) met cholesterolremmers en proberen zo om een infarct te voorkomen. Maar dat is vooral symptoombestrijding. Er is veel dat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je deze medicijnen moet slikken.

 

Schadelijke stoffen

Bij het verouderen van de aderwanden spelen AGEs (Advanced Glycation Endproducts) een grote rol. Dit zijn schadelijke stoffen die zich in de vaatwanden ophopen en ervoor zorgen dat de bloedvaten star worden. AGEs zijn verbindingen tussen lichaamseiwitten en suikers. We maken allemaal AGEs, maar bij diabetespatiënten die hun bloedsuiker niet goed onder controle hebben, gaat dat extra snel: AGEs veroorzaken bij hen versnelde veroudering van de bloedvaten. Het is dus erg belangrijk je bloedsuiker in de hand te houden als je diabetes hebt.

 

AGEs krijgen we ook binnen via voeding, blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse arts Helen Vlassara. Vooral gerijpte kaas, vleeswaren zoals bacon en ham en vlees van de gril of de barbeque is rijk aan AGEs. Wees dus matig met deze producten.

 

Kalkaanslag

Ook 'kalkaanslag' eist zijn tol. Kalk dat in de bloedvaten neerslaat (aderverkalking) kun je - volgens onderzoek van de Universiteit van Maastricht - remmen door voldoende vitamine K2. Tien jaar geleden liet professor Cees Vermeer zien dat mensen die de meeste K2 met de voeding binnenkrijgen, 50 procent minder kans hebben om te overlijden aan aderverkalking en hart- en vaatziekten dan mensen die de minste K2 consumeren. Inmiddels heeft hij laten zien dat K2 de veroudering van de bloedvaten daadwerkelijk terugdraait. De meest actieve vorm van K2 is menaquinon-7. Die komt voor in schimmelkazen. Je kunt ook een K2-supplement slikken, zo'n 50 - 150 microgram per dag.

 

Bewegen is de sleutel om je hart fit en je vaten tot op hoge leeftijd soepel te houden. Vooral kort maar krachtig bewegen op hoge intensiteit (zoals korte sprintjes trekken) blijkt de bloedvaten jong te houden. Het effect van duurtraining (dus lange wandelingen maken) is minder duidelijk.

 

Lees ook de andere artikelen in deze reeks:

Start nu met punten verdienen

+50

Eet jij genoeg ijzer?


    +50

    Eet jij teveel zout?


      +50

      Eet jij genoeg calcium?

        Populaire blogs

        Drink je naar je ideale gewicht

        Drink je naar je ideale gewicht

        Getest: 5 waterdrinkapps

        Getest: 5 waterdrinkapps

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        Populaire activiteiten

        +50

        Eet jij genoeg ijzer?

        Voorkom een ijzertekort: doe de test

          +50

          Eet jij teveel zout?

          • Voeding
          +50

          Eet jij genoeg calcium?

          • Voeding
          Bloedvaten verliezen met de jaren hun veerkracht