Gezond eetpatroon?

Trap niet in deze 5 valkuilen

Wil je een gezond eetpatroon? Hier 5 veelvoorkomende valkuilen en hoe je ze de baas kunt worden. 


Valkuil 1: Je doelstelling is niet reëel

Wil je nog voor de zomer tientallen kilo’s kwijtraken? Je raadt het al: je doelstelling is waarschijnlijk niet helemaal reëel. De valkuil is dat je dit doel niet haalt en dan gefrustreerd raakt. En wat doen veel mensen bij frustratie? Ze gaan eten. Daarom is dit een valkuil. De oplossing: stel reële doelen, zoals 10% gewichtsverlies, of een pond per week afvallen. En maak voor jezelf een plan waar je steeds weer op kunt terugvallen.

 

Valkuil 2: Je start te streng

Nooit meer suiker, chips of wijn? Dat houden weinigen vol. En alles rigoureus veranderen voor een gezond eetpatroon is ook echt niet nodig. Stel je zelf haalbare doelen voor een periode die te overzien is. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: ‘De komende week neem ik bij de koffie in de middag één koekje en daar geniet ik ook van. Als ik later in de middag trek krijg, eet ik een stuk fruit.’

Als dat doel een gewoonte is geworden, is het tijd voor de volgende stap. Bijvoorbeeld: ‘Ik vervang frisdrank door een drank zonder suiker.’ Haalbare doelen in kleine stappen zijn makkelijker vol te houden en zorgen voor kleine euforiemomentjes tussendoor. En dat motiveert.

 

Valkuil 3: Je focust op wat ‘niet mag’

Als je continu denkt aan wat je niet meer wilt nemen, wordt je zin erin alleen maar groter. Het werkt dus averechts. Focus juist op wat je wel mag eten. Die lekkere salade vol kleurrijke groenten en gerookte kip bij de lunch, dat schaaltje kwark met geraspte appel, kaneel en noten tussendoor en dat kleine blokje pure chocolade in de avond. Heerlijk, en ze passen goed in een gezond eetpatroon.

Wat ook altijd mag: groenten. Niet alleen bij de hoofdmaaltijden, ook tussendoor. Test hier of je genoeg groenten binnenkrijgt.

 

Valkuil 4: ‘Mijn dag is toch al verpest…’

Iets nieuws leren gaat nu eenmaal met vallen en opstaan, dat is heel normaal. Bij kinderen accepteren we dat gewoon, maar volwassenen vinden dat ze alles in één keer goed moeten doen of geven snel de moed op. Gaat het bij jou een keertje mis met dat gezonde eetpatroon? Pak de draad zo snel mogelijk weer op. Door te blijven oefenen en te leren van de dingen die misgaan, gaat het vanzelf beter.

 

Valkuil 5: Je focust op de weegschaal

Wie wil afvallen, zou eens wat minder moeten focussen op de weegschaal. Extra spieren kweken is een betere optie. Spierweefsel maakt je figuur ‘strakker’. Bovendien verbruikt spierweefsel meer calorieën dan vetweefsel, zodat je blijvend meer calorieën verbruikt. Kijk dus ook regelmatig in de spiegel naar je blote lichaam. Wordt het al wat gestroomlijnder? En kan de riem van je broek al een gaatje strakker? Allemaal tekenen dat je lichaam gezonder wordt en je figuur verbetert.

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Populaire activiteiten

Online voedingscoach

Wil je gezonder eten? De online coach helpt!


Foto gezond tussendoortje

Gezond bezig? Dat is punten waard!


Foto gezonde maaltijd

Je gezonde maaltijd is punten waard! Maak een foto.

Populaire blogs

Eet jij teveel zout? Doe de test!

Eet jij teveel zout? Doe de test!

Barbecueën op z’n vegetarisch

Barbecueën op z’n vegetarisch

Vaker vis op tafel? Zo lukt het wél!

Vaker vis op tafel? Zo lukt het wél!

Populaire activiteiten

Online voedingscoach

Wil je gezonder eten? De online coach helpt!

Foto gezond tussendoortje

Foto gezonde maaltijd

Gezond eetpatroon?