Van koffie en thee droogt je lichaam uit…

…en andere fabels & feiten

In de zomermaanden is het extra belangrijk om voldoende te drinken. Maar er gaan nogal wat verhalen rond over voldoende vocht. Wij vertellen je wat waar is of niet. 


Je moet per dag 1,5 tot 2 liter drinken

Feit

Je lichaam verliest elke dag veel vocht. Omdat je zweet, plast en ontlasting hebt. Ook in de lucht die je uitademt zit vocht. Dat vocht moet aangevuld worden. Daarvoor heb je 1,5 tot 2 liter per dag nodig. Maar let op: in de zomermaanden, of als je veel sport of beweegt en bij hoge temperaturen, heb je meer vocht nodig.

 

Je hoeft pas te drinken als je dorst hebt

Fabel

Je lichaam herinnert je eraan dat je moet drinken, maar helaas een beetje te laat. Dorst is namelijk een seintje dat er al echt een vochttekort is. Probeer dus te drinken vóórdat je dorst hebt. Goed om te weten: naarmate je ouder wordt, werkt die dorstprikkel minder goed. Dan moet je er zelf extra goed op letten dat je voldoende drinkt.

 

Begeleiding van de online voedingscoach
Wil je meer calorievrije dranken drinken? Of minder frisdrank? Met de online coach in de Menzis SamenGezond-app krijg je een steuntje in de rug. De coach stelt je vragen, geeft je praktische tips en helpt je met het behalen van je doelen. Heb je een doel behaald? Dan verdien je SamenGezond-punten. Lees meer »

 

Je kunt beter geen kraanwater drinken

Fabel

Het Nederlandse kraanwater behoort tot het schoonste drinkwater ter wereld. Drink het daarom gerust. Het is goedkoper en milieuvriendelijker dan water uit flessen. In het buitenland is kraanwater niet altijd zo schoon. Vooral rond de Middellandse Zee, in Afrika en Azië kun je beter geen water uit de kraan drinken.

 

Fruitwater, dat is pas gezond

Feit en fabel

Het staat heel leuk dat fruit in kannen met water en het is ook gezond om te drinken. Maar als je zo’n grote kan maakt, ververs het water dan wel elke dag. In water dat langer dan een dag staat kunnen bacteriën gaan groeien. Ververs ook dagelijks water in flesjes die je zelf vult.

 

Van koffie en thee droogt je lichaam uit

Fabel

Door koffie en thee ga je niet meer plassen dan van andere dranken. Daardoor droogt je lichaam er dus ook niet door uit. Je kunt koffie en thee gewoon meetellen bij de 1,5 tot 2 liter die je nodig hebt.

 

Een glas wijn of bier per dag is goed voor je hart en bloedvaten

Fabel

De uitkomsten van onderzoek laten tegenstrijdigheden zien, dus het is niet helemaal zeker dat dit klopt. Ook verhoogt alcohol al vanaf een glas per dag de kans op bepaalde vormen van kanker en op een beroerte. Drink daarom liever niet elke dag en als je drinkt maximaal 1 glas. Van alcohol droog je overigens wel uit, je gaat er meer door plassen. Drink er daarom altijd een glas water bij.

 

Kruidenthee is beter voor je dan gewone thee

Fabel

Van gewone zwarte en groene thee is duidelijk dat ze vanaf 3 koppen per dag je bloeddruk verlagen. Daarom is 3 koppen thee per dag ook een officieel gezondheidsadvies. Het effect komt door stoffen uit de theeplant. Kruidenthee heeft dit effect niet op je lichaam. Maar dat wil niet zeggen dat het ongezond is om kruidenthee te drinken. Het is een lekkere variatie op alles wat je kunt drinken. Let alleen op met kruidenthee die zoethout bevat, zoals zoethoutthee en sterrenmix, want dat kan je bloeddruk verhogen.

 

IJsthee is een gezonde dorstlesser

Fabel en feit

Ja, ijsthee lest heel goed je dorst. Maar het is alleen een gezonde keuze als je de ijsthee zelf maakt van afgekoelde thee met bijvoorbeeld een schijfje citroen of sinaasappel. IJsthee in pakken en flessen zit meestal boordevol suiker. Dat is niet gezond voor je gebit, plus je krijgt ongemerkt heel wat calorieën binnen. Minder goed voor de lijn dus.

 

Wat is jouw ideale gewicht?
Misschien wil je afvallen, of vind je je gewicht wel prima zo. Maar is jouw gewicht ook een ideaal (lees: gezond) gewicht? Dat hangt af van hoeveel je weegt in verhouding tot je lengte. Wat is jouw ideale gewicht? Ontdek het hier »

 
Bronnen
Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx
Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-voeding/richtlijnen-goede-voeding-2015
Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drinkwater/documenten/rapporten/2015/11/24/ilt-rapport-de-kwaliteit-van-het-drinkwater-in-nederland-in-2014

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+50

Eet jij genoeg ijzer?


    +50

    Eet jij teveel zout?


      +50

      Eet jij genoeg calcium?

        Populaire blogs

        Drink je naar je ideale gewicht

        Drink je naar je ideale gewicht

        Getest: 5 waterdrinkapps

        Getest: 5 waterdrinkapps

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        Populaire activiteiten

        +50

        Eet jij genoeg ijzer?

        Voorkom een ijzertekort: doe de test

          +50

          Eet jij teveel zout?

          • Voeding
          +50

          Eet jij genoeg calcium?

          • Voeding
          Van koffie en thee droogt je lichaam uit…