Gezond afvallen zonder dieet? Probeer het in kleine stapjes

10 manieren om zonder afslankkuur gewicht te verliezen

Wil je gezond afvallen zonder dieet? Probeer eens om af te vallen in kleine stapjes. Als je ongezonde gewoontes omzet in slankere gewoontes, verandert je manier van eten en leven en word je uiteindelijk ‘vanzelf’ slanker. Klinkt goed? We geven je 10 tips die langzamerhand je gewicht kunnen veranderen.


1. Skip het koekje

Drink je koffie in een restaurant? Eet het bijgeleverde koekje niet op. Dat geldt ook als je thuis gewend bent om altijd een koekje te eten bij de koffie. Zeven koekjes minder per week scheelt je 335 kilocalorieën.

 

2. Knabbel bij het koken

Heb je tijdens het koken al trek en snoep je dan van plakjes kaas of andere hartige hapjes? Begin dan met het snijden van rauwkost voordat je gaat koken. Wat worteltjes, een halve paprika… Het levert nauwelijks calorieën, maar wel vezels en vitamines. Zeven plakjes kaas per week minder bespaart je 520 kilocalorieën.

 

3. Stop een appel in je tas

Aan het eind van de middag krijgen veel mensen lekkere trek. Ze bezwijken soms voor chocoladerepen uit de automaat of voor een snack op het (tank)station. Wil je gezond afvallen zonder dieet? Wees voorbereid en zorg voor een gezonde snack in je tas, zoals een appel of twee mandarijnen. Drie chocoladerepen minder per week bespaart je 605 kilocalorieën.

 

4. Loop op en neer

Elke stap die je zet, is een stap naar je slankere zelf. Houd dat in gedachten en probeer zoveel mogelijk stappen te zetten. Altijd de trap in plaats van de lift of roltrap, heen en weer lopen op het perron als je op de trein wacht en zo vaak mogelijk even opstaan en rondlopen als je zit te werken of televisie kijkt. De winst om af te vallen zonder dieet? Minstens 1000 stappen per dag extra en zo’n 50 kilocalorieën per dag aan extra verbranding.

 

5. Ruil cruesli in voor muesli

Die lekker knapperige cruesli of granola in de yoghurt ’s ochtends? Dat levert flink wat suiker. Wil je gezond afvallen zonder dieet, dan is een suikervrije muesli van havermoutvlokken met een klein beetje honing een veel betere keuze. Overstappen scheelt je 370 kilocalorieën per week.

 

6. Boek een actieve vakantie

Van sommige vakanties kom je slanker thuis in plaats van dikker. Wil je dat ook? Ga dan op wandel- of fietsvakantie, of boek een vakantie waarin je leert surfen, tennissen of golfen.

 

7. Wissel af met water

Stoppen met alcohol is altijd een goed idee als je wilt afvallen. Vind je dat nog een brug te ver? Ruil dan voortaan elk tweede rondje in voor een glas water. Voor elk glas dat je overslaat bespaar je ongeveer 80 kilocalorieën.

 

8. Ruil wit of bruin in voor volkoren

Witte rijst, witte pasta en lichtbruin brood? Ruil het in voor zilvervliesrijst, volkoren pasta en volkorenbrood. Het is even wennen, maar dan zul je merken dat deze producten veel meer verzadigen. Ze bevatten veel vezels en je hebt een kleinere portie nodig en dat scheelt in je calorieënbudget. Elke dag één boterham met beleg minder scheelt per week 810 kilocalorieën.

 

9. Begin elke dag in beweging

Bij sporten geldt al snel: van uitstel komt afstel. Na het werk ben je moe en kost het veel moeite om te gaan sporten. Als je dat nou meteen in de ochtend doet? Dan heb je die buit alvast binnen en er komt zeker geen afstel.

 

10. Lunchwandelen

Lunchen in de kantine? Ga liever een kwartier of halfuur wandelen. Goed voor de ontspanning en met elke dag een kwartier stevig wandelen in de middag verbruik je 600 kilocalorieën in de week.

 


Bronnen o.a.

Eetwissel 
Bewegen 

 

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+0

Drink meer water


    +50

    Eet jij genoeg ijzer?


      +50

      Eet jij teveel zout?

        Populaire blogs

        Drink je naar je ideale gewicht

        Drink je naar je ideale gewicht

        Getest: 5 waterdrinkapps

        Getest: 5 waterdrinkapps

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        6 foodswaps die je voeding slanker maken

        Populaire activiteiten

        +0

        Drink meer water

        Met begeleiding van de online coach!

          +50

          Eet jij genoeg ijzer?

          • Voeding
          +50

          Eet jij teveel zout?

          • Voeding
          Gezond afvallen zonder dieet? Probeer het in kleine stapjes