Tips voor een dag zonder stress

5 tips van trainer Eveline Brandt

Stress kan best fijn zijn, houdt je lekker aan de gang en geeft je een goed gevoel als je je deadline  haalt. Maar te veel stress is ongezond. Gedurende de dag bouwt ons stressniveau zich op, dus zorg dat dit af en toe weer kan afnemen! Journaliste en mindfulnesstrainer Eveline Brandt geeft tips. 


Begin je dag aandachtig

Wie het bed uit springt, op de automatische piloot onder de douche stapt, snel wat koffie wegklokt en tegelijkertijd de smartphone checkt, zet daarmee de – gehaaste – toon voor de dag. Zet liever de wekker iets eerder en zet die automatische piloot uit! Een mooi begin van de dag kan een meditatie-oefening zijn: rustig en aandachtig je ademhaling volgen, gedurende 10 of 20 minuten. Heb je hiervoor geen tijd, doe dan je dagelijkse handelingen met meer aandacht. Voel bewust het warme water van de douche, ruik de shampoo en denk nog niet aan je to-do-list. Drink de koffie met aandacht - zónder krant of telefoon ernaast. Je zult zien, je zet een heel andere toon en die kan je hele dag doorklinken.


Neem een adempauze (driemaal!)

Omdat stress zich gedurende de dag langzaam opbouwt, moeten we zorgen voor een soort ‘ventiel’. Dat kunnen we een paar keer dag openzetten waardoor de stress kan wegvloeien. Doe dit óók tijdens de maalstroom van je dagelijkse bezigheden! Die maalstroom gaat toch wel door, wij zijn zelf de enigen die kunnen beslissen daar af en toe uit te stappen. Volg, desnoods achter je bureau, 3 minuten met aandacht je ademhaling. En doe dit, jawel, driemaal daags. Dat is 9 minuten, wat echt niet zo lang is als preventie van stressklachten. In de file kan dit ook, of als je zit te wachten bij de tandarts. Het geeft je letterlijk een adempauze, een pas op de plaats.


Vergeet het lichaam niet

De meesten van ons in het Westen zijn echte ‘hoofdmensen’.  We werken vaak met ons hoofd: achter de computer, voor de klas of in de vergadering. We verkeren verder ook veel in dat hoofd: we plannen, analyseren, piekeren en tobben. En het lichaam? Dat bungelt er, als een soort verwaarloosd gebied, vaak maar een beetje bij. Het lichaam geeft echter de hele dag signalen! Dat het te moe wordt, of te gespannen, dat het pijn heeft of een pauze wil. Ga daar meer naar luisteren en zorg voor je lichaam. Doe wat milde yoga, eet met aandacht en maak wandelingetjes – ook in je lunchpauze.

 

Probeer stress niet te ‘dempen’

We kunnen beter op een gezonde, rustige manier de stress in ons leven wat laten wegvloeien dan dit dempen met allerlei gewoontegedrag. Je weet zelf wel hoe je dat soms doet: misschien pak jij de chocolade, de fles, de afstandsbediening of een andere vluchtroute. Doe dit niet te vaak, want de stress verdwijnt er misschien tijdelijk door, maar niet langdurig noch op een gezonde manier. Bovendien krijgen we zo er nog een probleem (plus stress!) bij: we kunnen niet meer zonder die bonbons, wijn of televisie…

 

Volg een mindfulnesscursus

Smaakt dit naar meer en wil je écht je levensstijl wat rustiger maken? Volg dan een mindfulnesscursus. Je gaat 8 weken aan de slag met het oefenen van bewuster, aandachtiger gedrag. Zoek wel een goed geschoolde trainer! Kijk daarvoor bijvoorbeeld op de website www.vmbn.nl en vind daar een gecertificeerde cursus in jouw regio.

 

Eveline Brandt heeft als journaliste talloze artikelen geschreven over gezondheid en gezondheidszorg, psychologie en psychiatrie, medische wetenschap en ethiek. Daarnaast is zij eigenaar van het Centrum voor mindfulness Leiden.

 

Hoeveel stress ervaar jij? Doe de test!

Een stressreactie van het lichaam op zich is heel gezond, maar wanneer je langdurig stress ervaart kan het misgaan. Je lichaam krijgt dan geen tijd om te herstellen, waardoor allerlei klachten kunnen ontstaan. Ontdek of jouw stressniveau nog gezond is.

Doe de stresstest

 

Stel je vraag aan een mindfulness coach

Wil jij meer weten over mindfulness? Dan is dit je kans! Via SamenGezond kun je een vraag stellen aan een echte mindfulness coach. Geheel gratis. Vul je vraag in en krijg antwoord per mail. 

Stel je vraag

Of klik hier voor 10% korting op een mindfulness training bij jou in de buurt!

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+50

Tectonic


    +50

    Ben jij een ochtendmens of avondmens?


      +50

      Hoe goed slaap jij?

        Populaire blogs

        Sombere dag? Word blij van binnenuit!

        Sombere dag? Word blij van binnenuit!

        Let it go! Loslaten en accepteren kun je leren

        Let it go! Loslaten en accepteren kun je leren

        Je gevoel: een goede raadgever?

        Je gevoel: een goede raadgever?

        Populaire activiteiten

        +50

        Tectonic

        Kraak jij de puzzel?

          +50

          Ben jij een ochtendmens of avondmens?

          • Ontspanning
          +50

          Hoe goed slaap jij?

          • Ontspanning
          Tips voor een dag zonder stress