Leren loslaten en accepteren

Hoe doe je dat? Psychologe Pieternel Dijkstra geeft tips

Je leven wordt makkelijker en een stuk minder gecompliceerd als je minder piekert en beter wordt in loslaten. Maar hoe doe je dat? Want dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Psychologe Pieternel Dijkstra vertelt hoe je kunt leren loslaten en accepteren.


Sommige gebeurtenissen blijven je mentaal achtervolgen. Een afspraak die je bent vergeten of een onnodige fout die je hebt gemaakt op je werk. Soms ook gaat het om ernstiger situaties. Je hebt iemands hart gebroken of een vervelend ongeluk veroorzaakt. Vaak zijn het situaties waarvan je achteraf denkt: ‘Had ik nou maar.’ En die je vervolgens in je hoofd eindeloos blijft herkauwen. Al dat gemaal en gepieker helpt weinig. Het zorgt er alleen maar voor dat je een slecht gevoel krijgt over jezelf en gestrest raakt. Het kan dan helpen om te leren hoe je negatieve gebeurtenissen, en de gevoelens en gedachten die erbij horen, los kan laten. Maar loslaten, hoe doe je dat?

 

Teken van betrokkenheid

Laten we eerst stellen dat het heel normaal is om situaties waar je achteraf spijt van hebt of waar je van baalt te herkauwen. Het is een teken van betrokkenheid. Bij je werk of bij anderen. Je had je werk bijvoorbeeld graag foutloos willen doen of wilt anderen niet kwetsen. Het mentaal blijven herhalen van dit soort situaties heeft zelfs een positieve functie. Door de situatie in gedachten te herhalen kan je leren hoe je de situatie in de toekomst kan voorkomen of beter kan aanpakken. Stel iemand had vervelende en onterechte kritiek op je. Jij was hierdoor echter zo overdonderd dat je niet wist wat je moest zeggen. Het is typisch een situatie die veel mensen slecht van zich af kunnen zetten. Je herhaalt dan vaak niet alleen in gedachten de situatie, maar ook wat je daarin eigenlijk had willen zeggen en doen. Op dat moment leer je namelijk hoe je een dergelijke situatie wél moet aanpakken. Dat helpt bij mentaal en in gedachten loslaten en afronden.
 

Actie ondernemen

Het liefste verbind je actie aan de les die je hebt geleerd. Volg bijvoorbeeld een assertiviteitstraining waarin je leert hoe je beter met kritiek van anderen kan omgaan en voor jezelf op kan komen. En bedenk: er is vaak nog een weg terug. Gaat het om onterechte kritiek van anderen dan kun je bijvoorbeeld op de situatie terugkomen. Je kan degene die de kritiek leverde aanspreken (‘Ik wil nog even terug komen op wat je laatst zei.’) en uitleggen wat jij ervan vindt. Iets soortgelijks geldt als je bijvoorbeeld de verjaardag van een goede vriendin bent vergeten. Trek er een les uit, en verbind er actie aan. Bel haar op en vraag hoe je het kan goedmaken. En installeer een app op je telefoon die je voortaan attent maakt op belangrijke gebeurtenissen en verjaardagen.
 

Voelen is loslaten

Maar wat als er iets is gebeurd dat zich niet meer laat terugdraaien? Je hebt iemand die is overleden niet verteld hoeveel deze voor je betekende of aan ongezond gedrag in het verleden een aandoening overgehouden. Gevoelens van spijt, schuld en zelfverwijt kunnen je dan lang blijven achtervolgen. Je zou dolgraag de situatie terugdraaien maar dat gaat niet.  Je zult dan moeten leven met de keuzes die je hebt gemaakt. Een les trekken uit wat er gebeurd is blijft ook dan belangrijk. Bijvoorbeeld om gezonder te gaan leven of de mensen in je leven geregeld te vertellen dat je van ze houdt.

 

Gevoelens niet wegstoppen

Belangrijk is ook om negatieve gevoelens niet weg te stoppen. Gevoelens onderdrukken werkt als een boomerang: hoe harder je ze weggooit, hoe harder ze terugkomen. Negatieve gevoelens loslaten doe je juist door ze aandacht te geven en ze te ervaren. Dienen gevoelens van spijt, schuld en verdriet zich aan, sta er dan eens bewust bij stil. Durf ze te voelen. Je zult dan ook merken dat negatieve gevoelens, zoals ze opkwamen, ook vanzelf weer wegebben. Vergelijk het met de golven van de zee: ze komen en ze gaan. Durf je mee te gaan in die flow, dan ervaar je negatieve emoties zonder erin te verdrinken. Doordat je durft te voelen, gaat je hoofd bovendien minder met de situatie aan de haal. Het gevolg: je zet de piekermachine stop.

 

Oefenen in loslaten

Contact maken met je gevoel, en gebeurtenissen mentaal loslaten kan je oefenen en leren. Met name mindfulnessoefeningen kunnen je daarbij helpen. Ze helpen je om je aandacht te managen: slokken negatieve gedachten je teveel op, dan kan je je aandacht bewust richten op je lichaam en je gevoelens. Op die manier wordt loslaten steeds gemakkelijker. Ook simpele ademhalingsoefeningen kunnen je daarbij helpen.
 

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+50

Ben jij een ochtendmens of avondmens?


    +50

    Hoe goed slaap jij?


      +50

      Sudoku

        Populaire blogs

        Je gevoel: een goede raadgever?

        Je gevoel: een goede raadgever?

        4 ademhalingsoefeningen tegen stress

        4 ademhalingsoefeningen tegen stress

        Stressvrij leven? Zo doe je dat!

        Stressvrij leven? Zo doe je dat!

        Populaire activiteiten

        +50

        Ben jij een ochtendmens of avondmens?

        Doe de test!

          +50

          Hoe goed slaap jij?

          • Ontspanning
          +50

          Sudoku

          • Ontspanning
          Leren loslaten en accepteren