Hoe ervaren Nederlanders de balans tussen werk en privé?

Dit is de uitslag van onze poll

Een drukke baan én een huishouden: het is best een uitdaging om de twee te combineren. We hebben altijd tijd te kort en zouden wel wat vaker een dag thuis willen werken. Dit bleek uit de poll die we onlangs hielden onder de lezers van SamenGezond.


De uitkomsten van de poll? 55% van de degenen die meededen denkt thuis regelmatig aan werk. Zo’n 55% heeft soms het gevoel tijd te kort te komen, 33% heeft dit altijd. Een derde geeft aan regelmatig een dag thuis te werken, en 37% zou dit ook wel graag willen. De helft voelt zich soms schuldig naar het thuisfront toe. Gelukkig houdt een meerderheid van 67% genoeg tijd over voor zichzelf.

 

10 tips voor een gezonde balans

Kortom, de balans tussen werk en privé is iets waar we allemaal mee worstelen. We geven je daarom 10 tips die je helpen een gezonde balans te vinden.

 

1. Analyseer waarmee de meeste tijd weglekt en pak de zwakke plek aan: het huishouden, zoeken tussen rommel, een gemakzuchtige partner, je eigen perfectionisme. Leg de lat niet te hoog: iets minder schoon of perfect is ook goed.

 

2. Wordt er verwacht dat je altijd beschikbaar bent voor werk? Laat bazen, collega’s en klanten weten dat je ook tijd aan je kinderen wilt besteden en geef aan wanneer je wél beschikbaar bent. Zo houd je rekening met hen en dwing je respect af.

 

3. Klussen lopen vaak uit. Zorg voor een ‘ademende’ agenda: een die niet helemaal is volgepland. Houd bijvoorbeeld per dag een halfuur leeg, per werkweek een halve dag en per maand een halve week. Je bent dan beter in staat om onverwachte zaken op te vangen. Plan ook vrije tijd in de agenda.

 

4. Weg met dat schuldgevoel! Kinderen van werkende ouders blijken niet minder gelukkig te zijn dan kinderen met een thuisblijvende ouder. Ook naar je collega’s toe hoef je je niet vervelend te voelen als je een keer eerder weggaat vanwege een 10-minutengesprek op school. Over het algemeen delen werkende ouders heel bewust hun tijd in en leveren ze zeker niet slechter of minder werk dan collega’s zonder kinderen.

 

5. Altijd tijd tekort? Sta een halfuur eerder op. Dan heb je wat speling als er taken uitlopen. Heb je een druk gezin, dan kun je op deze manier de dag rustig beginnen zodat je niet al gestrest de deur uitgaat.

 

6. Elke dag met de trein van en naar het werk? Prima momenten om mails te beantwoorden en achterstallige klussen weg te werken. Benut de reistijd naar je werk, zo houd je meer vrije tijd over. De stiltecoupé is de beste plek om je goed te concentreren.

 

7. Nee zeggen: het blijft moeilijk. Zit je dag al volgepropt en krijg je een vraag voor een extra klus, dan zijn er verschillende manieren om je grenzen te bewaken. Zoals: ‘Ik heb daar nu geen tijd voor, maar voel je vrij om er in de toekomst op terug te komen.’ En: ‘Dit is niet mijn vakgebied, maar ik ken iemand die je daarmee verder kan helpen.’

 

8. Spaar taken op en doe ze achter elkaar, zoals het beantwoorden van mails, boodschappen doen, schoonmaken, het maken (en invriezen) van eten voor een paar dagen. Stukken efficiënter.

 

9. Probeer dingen handig te combineren. Je wilt zowel sporten als bijpraten met een vriend? Ga samen met die vriend naar de sportschool.

 

10. Bespreek op het werk of je 1 dag per week thuis kunt werken. Dat scheelt die dag zo een uur en misschien zelfs 2 uur reistijd. Bovendien kun je het werk op je eigen manier organiseren. Praat sowieso af en toe over privé-afspraken met je baas. Volgens David Guest, professor organisatiepsychologie aan University College London, geeft je baas je dan onbewust meer ruimte om aan je privéleven te werken.

 

Werkende moeder en kun je wel wat steun gebruiken? De online zelfhulp voor werkende moeders geeft je tips en ondersteuning om de balans te vinden tussen zorgen voor de ander en je eigen leven. Leg je ideaalbeeld van een ‘goede mama’ opzij en ben tevreden met wat je wél doet.
Ervaar je werkstress? Dan is de module Werkstress wellicht wat voor jou. Deze helpt om de juiste balans tussen werk en privé te vinden en te behouden. Met concrete tips en oefeningen leer je werkstress aanpakken en een burn-out voorkomen.

Lees meer »

 

Doe ook mee met SamenGezond

We zijn hard op weg het grootste gezondheidsprogramma van Nederland te worden. Doe je mee? De voordelen op een rij:

  • SamenGezond beloont gezond gedrag
  • Doe mee met leuke activiteiten en verdien (korting op) populaire producten
  • Het is voor iedereen, dus ook als je niet verzekerd bent bij Menzis

Meer infoInloggen

 

Bronnen:
www.assertief.nl
Stress Management for Dummies
www.mt.nl
Tijd maken, Kees Roest (Boekencentrum)
 

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+0

Online stress coach


    +50

    Ben jij een ochtendmens of avondmens?


      +50

      Sudoku

        Populaire blogs

        Stressvrij leven? Zo doe je dat!

        Stressvrij leven? Zo doe je dat!

        Onder druk presteren: gezond of niet?

        Onder druk presteren: gezond of niet?

        Waarom het voelt alsof je faalt bij een burn-out

        Waarom het voelt alsof je faalt bij een burn-out

        Populaire activiteiten

        +0

        Online stress coach

        Stress verminderen? De online coach helpt!

          +50

          Ben jij een ochtendmens of avondmens?

          • Ontspanning
          +50

          Sudoku

          • Ontspanning
          Hoe ervaren Nederlanders de balans tussen werk en privé?