Futloos? Je kunt er wat aan doen

Tips voor als je je lusteloos voelt

We zijn allemaal weleens hangerig en futloos. Maar het wordt vervelend als deze gevoelens na een tijdje niet verdwijnen. Wat kun je er zelf aan doen? En kan er meer aan de hand zijn? 


Je hebt geen zin om uit bed te komen, bent hangerig en mist de energie om ook maar iets te doen. Herkenbaar? Zo’n futloos en lusteloos gevoel is niet meteen reden tot grote zorgen. We hebben er allemaal weleens last van. Na een griepje bijvoorbeeld of na een drukke periode met weinig rustmomenten. Ons lichaam geeft daarmee aan dat het op adem moet komen. Maar ook verdriet kan ons lusteloos maken. Dat gevoel kan een paar dagen of weken duren.

 

Minder futloos: dit kan helpen

Verdwijnen de lusteloze gevoelens niet vanzelf? Je kunt zelf iets doen om je beter te voelen:

  • Eet gezond. Wie te weinig goede voedingsstoffen binnenkrijgt, kan zich futloos voelen. Op de site van het Voedingscentrum lees je alles over gezond eten. Ook verstandig: even checken of je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Vraag eventueel de huisarts om een bloedtest.
  • Slaapgebrek kan zorgen voor weinig energie en een hangerig gevoel. Probeer dus voldoende uren te slapen – volwassenen hebben zo’n 8 uur slaap per nacht nodig. 
  • Luister naar je lichaam. Ben je de laatste tijd erg druk geweest en heb je misschien veel van jezelf gevergd? Neem dan rust.
  • Ga eens na bij jezelf: ben je tevreden met je leven? Een te drukke baan kan veel energie vragen en een relatie die je geen goed doet, maakt ook lusteloos.
  • Van leuke dingen doen krijg je energie! Lees een boek, bekijk een goede film, maak een lekkere wandeling in de natuur of plan een eetafspraak met vrienden.
  • Door veel te bewegen krijg je meer energie. Helemaal als je overdag (met licht dus) beweegt in de frisse buitenlucht.

 

Wanneer je beter naar de huisarts kunt

Vaak verdwijnen futloze gevoelens vanzelf weer. Met de tips hierboven kun je dat proces iets versnellen. Maar soms helpen deze tips niet. Futloosheid en lusteloosheid komen namelijk ook voor bij psychische aandoeningen. Je hebt er dan meestal ook andere psychische klachten bij en je gebrek aan energie beïnvloedt je functioneren. Praat er dan eens over met je huisarts. Er bestaat namelijk goede hulp voor psychische aandoeningen.

Start nu met punten verdienen

+0

Doelen instellen


    +50

    Ben jij een ochtendmens of avondmens?


      +50

      Sudoku

        Populaire blogs

        4 ademhalingsoefeningen tegen stress

        4 ademhalingsoefeningen tegen stress

        Stressvrij leven? Zo doe je dat!

        Stressvrij leven? Zo doe je dat!

        Hoe ervaren Nederlanders de balans tussen werk en privé?

        Hoe ervaren Nederlanders de balans tussen werk en privé?

        Populaire activiteiten

        +0

        Doelen instellen

        Stress verminderen? De online coach helpt!

          +50

          Ben jij een ochtendmens of avondmens?

          • Ontspanning
          +50

          Sudoku

          • Ontspanning
          Futloos? Je kunt er wat aan doen