Lisanne’s succesverhaal: afvallen (én volhouden)

‘Ik schrok van mijn eigen spiegelbeeld’

Zo’n 4 jaar geleden ging bij Lisanne (42) de knop om. Ze veranderde haar levensstijl drastisch en viel in anderhalf jaar tijd 35 kilo af. Hier haar succesverhaal over afvallen en volhouden.


Het moment dat de weegschaal 115 kilo aangaf, gaf de doorslag. Op dat moment ging er een knop om bij Lisanne en besloot ze iets aan haar overgewicht te doen. “Mijn hele leven lang ben ik wisselend bezig met mijn gewicht. Waarbij ik mijn grens steeds verlegde. Van 80 kilo, naar 85 kilo, naar 90 kilo... Tot ik opeens 115 kilo woog. Ik weet nog goed dat ik onverwachts mijn spiegelbeeld zag en daar zo van schrok. Was ik dit?!”

 

Even niets

De jaren daarvoor was Lisanne zo druk met werk en kleine kinderen, dat het van sporten niet kwam. “Als ik ’s avonds eindelijk op de bank zat, was ik blij dat ik even niets hoefde en bij dat kopje thee smaakte dat koekje of stukje chocolade zo lekker. Ik dacht er gewoon niet over na en stopte alles in mijn mond. Dat ik destijds een partner had die alles kon eten zonder aan te komen hielp ook niet.”


Dieptepunt

Na het bereiken van haar persoonlijke dieptepunt van 115 kilo heeft Lisanne zichzelf een nieuwe, gezonde levensstijl eigengemaakt. “Wat dat betreft heb ik een ijzeren discipline. Als de knop om is, gaat hij niet meer terug.” Ze is elke dag gaan sporten. Waarbij ze hardlopen en mountainbiken afwisselde. “Weer of geen weer en hoe mijn dag er ook uitzag: gesport werd er! Omdat ik natuurlijk bij nul begon, heb ik vooral het hardlopen rustig opgebouwd met behulp van een hardloopapp tot ik op 10 kilometer zat.” Het mountainbiken over de hei en door het bos vond Lisanne heerlijk. Met hardlopen had zij minder, maar door dit zoveel mogelijk samen met een vriendin te doen, was het voor haar te doen.


Minder brood

Daarnaast heeft Lisanne de eerste maanden vrijwel geen koolhydraten gegeten. “Voor een groot liefhebber van brood is dat niet makkelijk. Voorheen at ik geregeld als ik uit mijn werk kwam 2 boterhammen met kaas, waarna ik vervolgens ging avondeten. Maar omdat ik wist waarvoor ik het deed en de kilo’s er vooral de eerste weken afvlogen, kostte mij dat geen moeite.” Lisanne is gaan ontbijten met kwark met muesli en haar lunch heeft zij vervangen voor een salade met een klein sneetje bruin brood. Qua avondeten heeft zij grotendeels gewoon met haar gezin meegegeten. Wel schepte zij in plaats van aardappelen en witte rijst meer groente en mager vlees op.

 

Verslaving

Naast het vele bewegen, heeft het veranderen van haar eet- en drinkpatroon de grootste bijdrage geleverd aan het afvallen. Zo dronk Lisanne vroeger 4 of 5 latte macchiato’s per dag. “Dat heb ik teruggeschroefd naar één koffie met warme melk en ook heb ik de eerste maanden geen alcohol gedronken. Nu drink ik sporadisch 1 of 2 glazen wijn en heel soms een gin-tonic. Maar verder drink ik vooral: zwarte koffie, thee en cola-light. Ik zou eigenlijk meer water moeten drinken, maar daar houd ik niet zo van.”

 

Streefgewicht

Zo’n 4 jaar later zit Lisanne nog steeds op haar streefgewicht van 80 kilo. “Dit is voor mij een gezond gewicht waar ik niet te veel voor hoef te laten. Wel eet ik nog steeds minder koolhydraten dan vroeger. Wat dat betreft heb ik levenslang. Als ik 1 of 2 kilo aankom, let ik een paar dagen extra goed op wat ik eet en drink en is het er zo weer af. Verder sport ik één keer per week 20 minuten heel intensief met een personal trainer, waarbij alle verschillende spiergroepen worden aangepakt.” Ook maakt Lisanne regelmatig een wandeling over de hei. Het hardlopen en mountainbiken wil ze in het voorjaar weer gaan oppakken.
 

Wat is jouw ideale gewicht?
Misschien wil je afvallen, of vind je je gewicht wel prima zo. Maar is jouw gewicht ook een ideaal (lees: gezond) gewicht? Dat hangt af van hoeveel je weegt in verhouding tot je lengte. Wat is jouw ideale gewicht? Ontdek het hier »

 

Lisanne’s tips voor afvallen

“Stiekem weet iedereen die iets te zwaar is wel waar het misgaat. Pak dat aan! In mijn geval bewoog ik veel te weinig en stopte ik zonder erbij na te denken alles in mijn mond. Als je gaat sporten, je let op wat je eet en geen calorierijke dranken drinkt, ben je al een heel eind.”

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        10 betoverend mooie natuurgebieden

        10 betoverend mooie natuurgebieden

        Baby in aantocht? Blijf bewegen!

        Baby in aantocht? Blijf bewegen!

        Wat is de leukste muziek bij sporten?

        Wat is de leukste muziek bij sporten?

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Lisanne’s succesverhaal: afvallen (én volhouden)