Lekker lang wandelen

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wandelen is populair in Nederland. Gemiddeld lopen we tijdens een tochtje zo’n zeven kilometer, maar de echte doorzetters kiezen voor de Lange-Afstand-Wandelpaden (LAW). Deze rood-wit gemarkeerde routes van minstens 100 kilometer worden vaak in etappes afgelegd. En voor elke tocht geldt: een goede voorbereiding is dan het halve werk.  


Belangrijk: goede sokken en schoenen

  • Om blessures en blaren te voorkomen zijn goede wandelschoenen en sokken essentieel. Kies voor een speciaalzaak en ga het liefst in de middag schoenen passen, je voeten zijn dan vaak iets opgezet. Voor lange afstandswandelingen in Nederland volstaan schoenen in de categorie B, dat zijn halfhoge of hoge trekkingschoenen. Voor de kortere afstanden is categorie A - laag en soepel - prima.
  • Wandel je ook in regen en sneeuw? Zorg dan voor schoeisel met Gore-Tex: water- en winddicht, maar wel zweet doorlatend.
  • Goeie sokken zijn net zo belangrijk. Draag bijvoorbeeld geen katoenen sokken in een Gore-Tex schoen. Juist dan heb je een sok nodig die het zweet niet absorbeert, maar doorlaat. Zorg dat de sokken naadloos zijn om irritaties te voorkomen.
  • Houd qua kleding het drielagenprincipe aan: hemd of shirt als onderlaag (geen katoen, want dat blijft nat bij zweten), vest of sweater als tussenlaag en jack of regenkleding als buitenlaag.
  • Draag bij kou een muts. De meeste warmte verlies je namelijk via je hoofd.


En verder…

  1. Zorg voor een comfortabele rugzak met voldoende proviand en water.
  2. Laat jezelf goed zien als je in het donker wandelt. Zorg voor lichtjes aan je rugzak of arm of trek een reflecterend hesje aan.
  3. Leuk om via de SamenGezond-app bij te houden hoeveel stappen of kilometers je nu eigenlijk loopt. Dat geeft zo’n goed gevoel achteraf! 

 

Hoe vind je een leuke route?

Online is er veel te vinden en mobiele wandelapps zijn er in overvloed. Zo kies je gemakkelijk op plaats, omgeving en afstand. Voorbeelden zijn de NatuurRoute app, met ruim 200 wandelingen, van 2 km tot 52 kilometer en Wandelen met onder meer alle langeafstandswandelingen en streekpaden.

 

Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        Lisanne viel 35 kilo af

        Lisanne viel 35 kilo af

        Rugpijn? Bewegen blijft belangrijk!

        Rugpijn? Bewegen blijft belangrijk!

        Ken jij ze al? Dit zijn de nieuwste sporttrends

        Ken jij ze al? Dit zijn de nieuwste sporttrends

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Lekker lang wandelen