Spierpijn? Ja, graag!

Het is een signaal dat je spieren groeien

Tijdens de oefeningen zelf was er nog niks aan de hand. Je ging er gewoon flink tegenaan. Maar de dag erna voel je het al bij het opstaan... spierpijn. Vervelend? Het is juist een goed teken!


Je hoort vaak dat spierpijn het gevolg is van melkzuur dat zich opbouwt. Dat is niet waar. Door intensief te trainen, verbrandt een spier veel glucose en als de aanvoer van zuurstof tekortschiet, ontstaat er inderdaad een beetje melkzuur. Dat zorgt voor een vermoeid gevoel. Maar als je even uitrust en rustig ademhaalt, wordt dat melkzuur snel afgevoerd en afgebroken. En verdwijnt de vermoeidheid.

 

Spierpijn ontstaat pas als er microscopische scheurtjes ontstaan in het spierweefsel. Dat gebeurt als je langer of intensiever kracht zet dan je normaal gewend bent. Als je ineens gaat hardlopen na een periode van rust, of als je voor het eerst in een jaar tijd intensieve buikspieroefeningen doet bijvoorbeeld.

 

No pain, no gain?

De ophoping van melkzuur en de microscopische scheurtjes komen wel vaak tegelijkertijd voor. Maar melkzuur is dus niet de oorzaak van de spierpijn. Die kleine scheurtjes ontstaan simpelweg omdat je (nog) niet sterk genoeg bent voor de oefeningen die je aan het doen bent. Er ontstaat een ontstekingsproces om de scheurtjes te repareren. Dat doet pijn, maar het is tevens het signaal voor je lichaam om de spiervezels te verstevigen. No pain, no gain is dus letterlijk waar: het enigszins overprikkelen van je spieren zorgt voor toename van spiermassa. Als je je spierkracht wilt vergroten, is een beetje spierpijn nodig om je grenzen te verleggen. Maar overdrijf niet, als je na een training vijf dagen lang niet kunt zitten of staan, heb je het te bont gemaakt.

 

Stretchen: wel of niet nuttig?

Trainers en sportleraren raden vaak aan om te stretchen na een les of trainingssessie. Dat is misschien even een prettig gevoel, en het kan helpen te ontspannen, maar wetenschappelijk is niet aangetoond dat stretchen spierpijn voorkomt of vermindert.

Ook de warming-up gaat spierpijn niet tegen. Maar die is wel belangrijk om blessures te voorkomen. Heftige spierpijn voorkom je alleen door regelmatig te trainen en sterker te worden.

 

De pijn verhelpen

Spierpijn is op zijn hevigst op de eerste en tweede dag na de krachtsinspanning. Na de derde dag neemt de pijn snel af en op vijfde dag is hij verdwenen. Er zijn wat aanwijzingen dat vitamine C, gember en geelwortel (kurkuma) de pijn kunnen verminderen omdat ze de ontsteking remmen. Maar daaraan zit een keerzijde. Het lijkt erop dat de spieraanwas minder is als mensen bijvoorbeeld veel vitamine C slikken of pijnstillers gebruiken. Dat lijkt logisch als je beseft dat het ontstekingsproces een signaal is voor het lichaam om meer spierweefsel aan te maken. Dus als je dat proces afremt, valt de spieropbrengst ook weer tegen. Massages en wisseldouches kunnen de klachten een klein beetje verlichten zonder dat ze de spieropbouw saboteren. 

Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        10 betoverend mooie natuurgebieden

        10 betoverend mooie natuurgebieden

        Baby in aantocht? Blijf bewegen!

        Baby in aantocht? Blijf bewegen!

        Wat is de leukste muziek bij sporten?

        Wat is de leukste muziek bij sporten?

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Spierpijn? Ja, graag!