Wandelen in bossen en parken

Dit effect heeft de natuur op je gezondheid

Wist je dat mensen die in een groene omgeving wonen gelukkiger en gezonder zijn? Maar ook bewegen in het groen doet een hoop. Niet alleen sporten, ook gewoon wandelen in bossen en parken is vaak al genoeg voor een positief effect. Niet voor niets is bijvoorbeeld shinrin-yoku (bosbaden) zo populair.  


De voordelen van een groene omgeving zijn legio. In een groene omgeving hebben mensen minder vaak overgewicht. Dat is vooral het geval als mensen actief zijn in de omringende natuur. Ook hebben mensen in een park- of bosrijke omgeving minder last van depressieve gevoelens. Wetenschappers begrijpen nog niet helemaal waarom we zo opleven van ‘groen’ maar er zijn een aantal verklaringen. Het zien van bomen en de kleur groen heeft een ontspannend effect op het brein. Waarschijnlijk heeft dit een evolutionaire verklaring. De mens heeft vanaf de oertijd in groene, natuurlijke omgevingen geleefd, en voelt zich daar nog steeds prettig bij. Trend is momenteel ‘bosbaden’ (Shinrin-Yoku), een meditatievorm die is overgewaaid uit Japan. Deelnemers maken in stilte een tocht door het bos, waarbij ze al hun aandacht richten op de groene omgeving. Er worden zelfs regelmatig in ons land workshops aangeboden.

 

Waarom is wandelen in bossen en parken gezond?

Een paar verklaringen:

 

Ontspanning

Kleine doses natuur – zelfs alleen foto's ervan – zouden al een rustgevende werking hebben en je stressniveau helpen verlagen.

 

Schone lucht

Planten en bomen hebben een zuiverend effect. Niet zo gek natuurlijk, want bomen zijn onze zuurstofleveranciers. Bovendien: volle, groene bomen houden vervuiling van buiten het bos deels tegen.

 

Buiten sporten

Alleen al het zien van een mooie, groene omgeving helpt om uit je luie stoel te komen. En sporten is nu eenmaal aangenamer en minder monotoon in de buitenlucht dan in bijvoorbeeld een sportzaal.

 

Vitamine D

Buiten kunnen we ook profiteren van het zonlicht. UV-straling zorgt ervoor dat de huid vitamine D aanmaakt, de vitamine die onder andere betrokken is bij een gezond immuunsysteem en de opbouw van het botweefsel.

 

Ogen

Je zou er niet direct aan denken, maar ook voor de ogen is buiten bewegen goed. Ze kunnen in een natuurlijke omgeving meer ronddwalen, waardoor meer afwisseling optreedt tussen ver en nabij kijken, wat de oogspieren traint.

 

Meer bewegen en wandelen in bossen, parken en heiden?

Drie tips:
 

1. Maak elke week minstens één lange wandeltocht. Hou je niet van wandelen, denk dan eens aan skaten of fietsen. Veel apps bieden routes aan. Een paar goeie: Wandelen, WandelZapp, NatuurRoutes of Abel Life.
 
2. Veel sportscholen bieden buitenklasjes aan in het park of in het bos: bijvoorbeeld kettlebell of bootcamp, waarbij je op een creatieve manier je spieren traint. Kijk bijvoorbeeld eens op www.beterinhetgroen.nl voor een bootcamp bij je in de buurt. Liever niet in groepsverband? Je vindt in het bos of park genoeg ‘toestellen’ voor een fijne work-out: een trap om tijdens een duurloop je beenspieren te trainen, een brugleuning om te rekken, een boom voor push ups…

 

3. Wandelen in bossen, parken en heiden is vaak leuker samen. Op sommige sites vind je heel makkelijk gelijkgestemden met wie je kunt afspreken. Bijvoorbeeld www.wandelpool.nl of www.dewandelsite.nl.

 

Het is herfst! Wandelen is in dit jaargetijde de perfecte vorm van lichaamsbeweging. Daag jezelf tijdens het wandelen uit door af te wisselen met de volgende variaties.

 

Doe ook mee met SamenGezond

We zijn hard op weg het grootste gezondheidsprogramma van Nederland te worden. Doe je mee? De voordelen op een rij:

  • SamenGezond beloont gezond gedrag
  • Doe mee met leuke activiteiten en verdien (korting op) populaire producten
  • Het is voor iedereen, dus ook als je niet verzekerd bent bij Menzis

Meer infoInloggen

 

Bronnen:
Environ Res. 2017 Nov;159:629-638. Natural outdoor environments and mental health: Stress as a possible mechanism. Triguero-Mas M1, Donaire-Gonzalez D2, Seto E3 et al.
 
SSM Popul Health. 2018 Feb 7;4:206-215. Urban green space and obesity in older adults: Evidence from Ireland. Dempsey S1, Lyons S1,2, Nolan A1,2,3.
 
J Epidemiol Community Health. 2006 Jul;60(7):587-92. Green space, urbanity, and health: how strong is the relation? Maas J1, Verheij RA, Groenewegen PP, de Vries S, Spreeuwenberg P.
 
BMC Public Health. 2008 Jun 10;8:206. Physical activity as a possible mechanism behind the relationship between green space and health: a multilevel analysis. Maas J1, Verheij RA, Spreeuwenberg P, Groenewegen PP.
 
Health Place. 2009 Jun;15(2):586-595. Social contacts as a possible mechanism behind the relation between green space and health. Maas J1, van Dillen SME2, Verheij RA3, Groenewegen PP4.

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        Van sportzweet tot angstzweet: dit moet je (z)weten!

        Van sportzweet tot angstzweet: dit moet je (z)weten!

        Warming-up: tips van een sportfysiotherapeut

        Warming-up: tips van een sportfysiotherapeut

        Welke sport om af te vallen?

        Welke sport om af te vallen?

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Wandelen in bossen en parken