Stress? De wandelcoach helpt

'De grootsheid van de natuur relativeert'

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt steeds weer: wandelen zorgt voor ontspanning en is goed voor ons welzijn. Niet voor niets zijn er steeds meer wandelcoaches in Nederland te vinden. Hoe werkt wandelcoaching precies en wat zijn de voordelen?    


De wind door de haren, frisse lucht in de longen en genieten van een mooie route en natuur: wandelen is leuk, goed voor de conditie en gezondheid. Daarnaast brengt wandelen ons naar buiten en groen doet goed. Onderzoek uit 2016 toont aan dat regelmatig in de natuur vertoeven goed is voor de gezondheid en onze hersenen. Wandelen heeft ook een positief effect op het gemoed: onderzoek uit 2016 toont aan dat na slechts 12 minuten wandelen we al een beter humeur hebben, meer focus en veerkracht en meer zelfvertrouwen. Maar wist je dat wandelen ook therapeutisch kan werken? In Nederland zijn er steeds meer wandelcoaches. Wij vroegen Hilde Backus, wandelcoach en oprichtster van een bureau voor opleiding tot wandelcoach, alles over dit fenomeen.

 

Voor wie is wandelcoaching?

“Iedere wandelcoach heeft zijn eigen aanpak en specialiteit. Er zijn wandelcoaches gericht op bijvoorbeeld eenzaamheid, burn-out, hoog sensitiviteit, relaties, zingeving of moederschap. Zelf coach ik mensen die last hebben van stress op het werk. Er komen bijvoorbeeld mensen die tegen een burn-out aanlopen, die moeite hebben met grenzen aangeven, die meer inzicht willen in hun waarden en talenten of die beslissingen moeten nemen in hun loopbaan.”

 

Wat is wandelcoaching?

“Ik voer een coachingsgesprek terwijl we door de natuur wandelen en maak daarbij gebruik van elementen in de natuur. Bijvoorbeeld door het leggen van associaties, het gebruik van metaforen of specifieke oefeningen. Vanmorgen had ik nog een prachtige sessie door de mist met de dauwdruppels nog op de spinnenwebben. Er waren twee paden, één open en ruim en een smal mistig pad. Welk pad kies je dan en wat zegt dat? Vaak weten mensen zelf al te duiden waar het over gaat. In dit geval wilde deze vrouw het mistige pad bewandelen wat vooral te maken had met haar vermoeidheid en behoefte aan rust. Ze was er nog niet aan toe om keuzes te maken en besluiten te nemen. De mist stond voor verwijlen en herstellen. Je bewust worden van je diepste behoefte helpt je de juiste richting weer te vinden. Ik maak daarnaast gebruik van een heldere coachingsmethodiek zodat de wandelingen resultaatgericht zijn. Op een compassievolle manier.”

 

Het voordeel van wandelen?

“Als je stevig doorstapt maakt het lichaam endorfine en serotonine aan, stofjes die zorgen voor een gevoel van geluk. Maar ook als je langzaam loopt heeft dat al een groot effect. Alleen al de links-rechts-beweging doet iets met de hersenen en dat zorgt voor een effect dat is te vergelijken met de therapeutische behandelmethode EMDR die met name wordt toegepast bij mensen met trauma. Thom Hartmann schrijft hier bijvoorbeeld over in zijn boek Loop je zorgen uit je lijf.” 

 

Het voordeel van in de natuur zijn?

“Ik wandel zelf met coaches in Amelisweerd en Rhijnauwen, ten oosten van Utrecht. Heerlijk door de bossen en langs de Kromme Rijn. Mijn collega’s van Het Coach Bureau wandelen in de paleisbossen van ’t Loo in Apeldoorn en het Poldergebied De Broekpolder in Vlaardingen. De natuur is enorm rustgevend. Buiten zijn zorgt ervoor dat je helemaal los bent van de dagelijkse beslommeringen. De grootsheid van de natuur ervaren relativeert bovendien: de eindeloze blauwe hemel of grote bomen die er veel langer staan en er nog veel langer zullen staan dan wij leven. Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat de stofjes die bomen uitscheiden, Phytoncides, goed zijn voor onze gezondheid omdat ze de concentratie stresshormonen en de bloeddruk verlagen.”

 

Hilde Backus is registerpsycholoog, wandelcoach en oprichtster van Het Coach Bureau en van de geaccrediteerde Wandelcoach Opleiding tot wandelcoach.

 

Bronnen
NCIB 
Forbes, David Salvo 
Berman, M. G., Jonides, J., Kaplan, Stephen. (2008). The Cognitive Benefits of Interacting With Nature. Psychological Science. 19: 1207-1212.
Het Wandelcoach Onderzoek 2016
Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        Kom jij aan je vitamine G (van groen)?

        Kom jij aan je vitamine G (van groen)?

        Van sportzweet tot angstzweet: dit moet je (z)weten!

        Van sportzweet tot angstzweet: dit moet je (z)weten!

        Warming-up: tips van een sportfysiotherapeut

        Warming-up: tips van een sportfysiotherapeut

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Stress? De wandelcoach helpt