Bewegen bij diabetes

Ontdek wat voor jou haalbaar is

Bewegen heeft bij iedereen een gunstig effect op de gezondheid. Bij volwassenen en ouderen verlaagt bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen. Als er diabetes geconstateerd is, blijft bewegen een positief effect hebben op de gezondheid. Je leefstijl als medicijn. Hoe mooi is dat?


Bewegen brengt hart en bloedvaten in betere conditie, houdt spieren en bloedvaten soepel en de bloeddruk op peil. Bewegen laat de insuline beter werken en daardoor de bloedglucose dalen. Voldoende redenen dus om te bewegen. De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is een minimumrichtlijn om mensen die weinig actief zijn, te motiveren in beweging te komen. Mensen die aan deze richtlijn voldoen kunnen door meer te gaan bewegen verdere gezondheidswinst behalen.

 

Wanneer je gewicht ongewenst stijgt of als je te zwaar bent, wordt dagelijks een uur matig intensieve beweging aanbevolen. Dat kan door te sporten, maar dat kunnen ook andere activiteiten zijn, zoals wandelen, fietsen, stofzuigen, auto wassen, traplopen of ramen wassen.  En zo zijn er meer slimme tips door de dag heen om de ‘zitziekte’ tegen te gaan. 

 

Smoesjes de baas

Uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Sport of beweeg je niet of nauwelijks, dan boek je de meeste gezondheidswinst omdat je van niet-actief naar matig actief gaat

 

Ook jij kan vinden wat bij je past. Geef niet toe aan smoesjes om niet te hoeven sporten. Je hoeft niet de marathon te lopen. Of te mountainbiken. Bedenk wat voor jou haalbaar is. Trainer Jeroen Doorenbos van Diabetesvereniging Nederland: ‘Ik legde een groep ouderen het belang van bewegen uit. Er kwamen direct bezwaren, want ze hebben een rollator of rolstoel en zijn daar dan toch niet toe in staat. Ik gaf ze een ballon en vroeg: “Kun je deze enkele minuten omhoog houden?” Dat lukte iedereen. Ik liet zien wat het effect is van zo’n kleine beweging op je bloedglucosewaarden. Daar verbazen mensen zich altijd over.’

 

Weerstand tegen sport

Iedereen weet dat bewegen gezond is, maar desondanks zijn er veel mensen die niet regelmatig sporten, omdat ze het niet leuk vinden. Volgens dr. Sasja Huisman, onderzoeker en medisch psycholoog in het diabetesteam van het Leids Universitair Medisch Centrum, heeft onze weerstand tegen sport alles te maken met de verbindingen in ons brein, die in onze jonge jaren zijn aangelegd. ‘Als jouw eerste ervaringen met sport negatief zijn, bijvoorbeeld omdat het niet goed lukte, je de oefeningen saai vond of omdat je als laatste gekozen werd met gym, dan heeft jouw brein sport aan negatieve emoties gekoppeld. Die ervaring is jouw bril naar sport en wordt met de jaren sterker.’

 

Meer zelfvertrouwen

Toch is het mogelijk om sporten leuk te gaan vinden en ook vol te houden. Je denkt misschien: “kan ik dat wel?” of “ik vind het maar saai”. Maar als je het samen met een maatje doet en merkt dat je zelfvertrouwen toeneemt, zul je het steeds leuker vinden. Bewegen levert positieve emoties op én gezondheidswinst. Met elke stap wordt het nieuwe positieve beeld over bewegen in je brein versterkt.

 

Leven met diabetes type 2: de cursus

Heb je net de diagnose diabetes type 2 gekregen en komt er veel op je af? Of heb je al jaren diabetes en wil je meer grip op jouw ziekte en gezondheid? In een serie van 3 afwisselende bijeenkomsten door de DiabetesSchool van Diabetesvereniging Nederland leer je van de ervaringen van anderen en word je uitgedaagd aan de slag te gaan met je diabetes en bewuster om te gaan met voeding, beweging en medicatie. Ook je partner is welkom.

 

‘Tijdens een van de cursusavonden bleek hoe simpel het kan zijn: een lekkere winterse stamppot gooide regelmatig de bloedsuikers van een deelneemster aan de cursus in de war. Nu ze voor en na het eten van de stamppot een wandeling gaat maken gaat het prima!’
(Angela, cursusleider DiabetesSchool)

 

Diabetesvereniging Nederland (DVN) komt op voor de belangen van alle mensen met diabetes. Goede zorg en voluit leven met diabetes, daar zet deze patiëntenorganisatie zich voor in! Bezoek de website van Diabetesvereniging Nederland voor:

Boekentip: Wat beweegt jou? Door Olga Commandeur en Ruud Dirkse

 

 

Beoordeel dit artikel

Om de SamenGezond community beter te kunnen bedienen zijn we benieuwd naar jouw reactie. Hoe zou je dit artikel willen beoordelen?

Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        10 betoverend mooie natuurgebieden

        10 betoverend mooie natuurgebieden

        Baby in aantocht? Blijf bewegen!

        Baby in aantocht? Blijf bewegen!

        Wat is de leukste muziek bij sporten?

        Wat is de leukste muziek bij sporten?

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Bewegen bij diabetes