Zwemmen, de perfecte workout!

Zo haal je er het meeste uit

Dat zwemmen goed voor je is, dat heb je ongetwijfeld al eens gehoord. Het is een intensieve vorm van bewegen waarbij je hart flink op dreef is en waarbij alle spieren meedoen. Een workout voor het hele lichaam. Maar zwemmen heeft meer - verrassende - voordelen. 


Zwemmen is een van de minst blessuregevoelige sporten. Je enkel verzwikken is er in het water niet bij. En ook overbelasting van de knieën of heupen is onwaarschijnlijk. Vooral voor mensen met overgewicht is dat een voordeel. Het maakt zwemmen tot een van de beste sporten om mee te beginnen als je lange tijd inactief bent geweest of wat pondjes te zwaar.

 

Houd het leuk

Sommige mensen vinden het eindeloos baantjes trekken wat saai. Houd het leuk door borstcrawl, schoolslag en rugzwemmen af te wisselen. Of maak het uitdagend voor jezelf door mee te doen aan een van de zwemtrainingen voor slagverbetering die in vrijwel elk zwembad worden georganiseerd.

 

Ook bijna overal kun je lessen aquajoggen, aquafitness of aquarobics volgen. Daarbij doe je een intensieve workout in het water. Het water werkt bij het springen als een schokdemper, waardoor je gewrichten worden ontzien. En het water geeft zoveel weerstand tijdens het bewegen, dat je meer energie verbruikt. Als je te zwaar bent of inactief zijn deze sporten een regelrechte aanrader om fit te worden.

 

Tip: Hoewel zwemmen niet blessuregevoelig is, kan het baantjes trekken de schouders en nek belasten: dat voorkom je door een zwembril te dragen en je hoofd zoveel mogelijk onder water te houden.

 

In meren en plassen zwemmen

Zodra de lente op dreef is, gaan de buitenbaden open en kan er zelfs in meren en plassen gezwommen worden. Buiten zwemmen is niet alleen leuk: het heeft bijzondere voordelen die te maken hebben met de watertemperatuur. Bij koud water verbruik je iets meer energie dan in warm water. Je lichaam moet flink zijn best doen om op 37 graden te blijven, want de warmte wordt door koud water razendsnel afgevoerd, veel sneller dan op het droge. Maar let op, na een uurtje zwemmen in koud water, kan je eetlust flink toenemen: een signaal van je lichaam om het energieverlies er weer bij te eten. Dus om af te vallen helpt zwemmen in koud water op korte termijn minder goed dan je zou willen.

 

Niet té koud

Fris water heeft nog een voordeel: de warmte die ontstaat door de inspanning kan goed worden afgevoerd. En daardoor kun je beter presteren dan in een warmer bad. In warm water moet je hart bovendien het bloed harder rondpompen om de warmte te kunnen afvoeren. Daardoor kan de bloeddruk stijgen. Vooral bij ouderen die misschien toch al hoge bloeddruk hebben, blijkt dat niet gunstig. Maar als water te koud is, vernauwen de bloedvaten zich in een poging om het warmteverlies tegen te gaan en ook dat drukt de prestaties. Zwemexperts houden het er tegenwoordig op dat fris water van 27 graden tot de beste zwemprestaties en aangenaamste zwemervaring leidt

 

Goed voor de stofwisseling

De meeste buitenbaden komen niet hoger dan 19 tot 20 graden. Dat is geen probleem voor een gezond lichaam. Neem je een paar keer per week een duik in zo'n fris buitenbad, dan  profiteer je van een bijzondere bijwerking van kou. Steeds meer onderzoek wijst erop dat het bruine vetweefsel gestimuleerd wordt als wij het koud hebben. Het kan in omvang mogelijk zelfs toenemen en dat draagt bij aan een gezonde stofwisseling en het helpt om op een goed gewicht te blijven.

Start nu met punten verdienen

+25

Runkeeper


    +25

    Strava


      +50

      Welk type beweger ben jij?

        Populaire blogs

        Lisanne viel 35 kilo af

        Lisanne viel 35 kilo af

        Rugpijn? Bewegen blijft belangrijk!

        Rugpijn? Bewegen blijft belangrijk!

        Ken jij ze al? Dit zijn de nieuwste sporttrends

        Ken jij ze al? Dit zijn de nieuwste sporttrends

        Populaire activiteiten

        +25

        Runkeeper

        Runkeeper koppelen aan de SamenGezond-app.

          +25

          Strava

          • Beweging
          +50

          Welk type beweger ben jij?

          • Beweging
          Zwemmen, de perfecte workout!