Online zelfhulp cursussen

Mentale klachten? Ga aan de slag met tips en oefeningen

Online zelfhulp helpt om inzicht te krijgen in je eigen mentale gezondheid. Daarnaast biedt het concrete hulpmiddelen om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan: informatie, tips, tests, oefeningen, video’s en ervaringsverhalen. Met online zelfhulp kan je zelf aan de slag om te voorkomen dat klachten nog grotere problemen worden. De inhoud van de zelfhulpmodules is ontwikkeld door professionals en ervaringsdeskundigen.

Toegang tot 17 modules
Je hebt een jaar lang toegang 17 beschikbare modules. De door jou gekozen module(s) kun je zelfstandig en anoniem doorlopen, zonder begeleiding van een zorgprofessional, op het moment dat het jou het beste uitkomt. Hieronder vind je de beschikbare modules waaruit je kunt kiezen.

Nu bestellen -125
 

Registreer gratis +250 Inloggen

Alcohol en ouderen: hoe houd je het gezellig? Online zelfhulp van mirro maakt 55-plussers bewust van hun alcoholgebruik en de voor- en nadelen daarvan.

Je drinkt dagelijks. Voor de gezelligheid, omdat je wat wilt ontspannen of omdat je liever niet aan iets vervelends wilt denken. Even ontsnappen aan de dag? Kan ‘eentje’ dan echt nog wel? Of heeft het misschien ook onvoorziene gevolgen voor jou. Online zelfhulp van mirro biedt inzicht en concrete tips.


Wat als angst je soms meer in de greep houdt dan je zou willen? Ga met je angstklachten aan de slag en voorkom je dat angst je leven gaat beheersen. Het doel van deze module is het trainen van vaardigheden om angst en paniekklachten te overwinnen of ze de baas te blijven. Om je klachten te verminderen is het belangrijk dat je begrijpt waar je last van hebt. We geven daarom informatie over angst, paniek en stress. In de module komt het volgende aan bod:

  • Leren hoe je stress kunt verminderen
  • Leren inzien welke situaties eng of spannend zijn voor jou
  • Wat wel en niet helpt om met angst en paniek om te gaan
  • Gebruik leren maken van helpende gedachten om angsten de baas te blijven

Leef jij met een chronische aandoening of fysieke beperking? Hoe ga jij daar mee om? Het hebben of krijgen van een chronische aandoening is vaak heftig en lastig te accepteren. Je kan je daardoor eenzaam, boos of onzeker voelen. Soms is het dus lastig. Op andere moment biedt het ook kansen. Hoe zie jij jezelf? De module helpt je een antwoord te geven op bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat kan ik doen als ik veel pieker?
  • Waar liggen mijn grenzen en hoe geef ik die aan?
  • Hoe vertel ik het mijn omgeving?
  • Zijn er ook leuke kanten die ik kan inzetten?

Als je somber bent, heb je meestal nergens zin in. Zeker geen leuke dingen. Misschien twijfel je ook vaak of iets je wel gaat lukken. Dat kan je onzeker maken. Hierdoor kan een negatieve spiraal ontstaan. Positieve ervaringen kunnen een negatieve spiraal doorbreken. Daarom zijn ze zo belangrijk! Om klachten te verminderen is het belangrijk dat je begrijpt waar je last van hebt. We geven daarom informatie over somberheid, depressie en stress. In de module komt het volgende aan bod:

  • Gebruik leren maken van helpende gedachten om angsten de baas te blijven
  • Negatieve gedachten omvormen naar iets positiefs
  • Het belang van ontspanning en de nadelen van te veel spanning
  • Positieve activiteiten
  • Weg met somberheid!

Eén op de vijf jongeren heeft wel eens een depressieve periode meegemaakt. Deze module is er voor jongeren tussen 16 en 24 jaar met informatie, tips en simpele oefeningen. Sharon, Thomas en Fleur vertellen in de online training over hun ervaring. 

Heb jij last van lichte of milde depressieklachten, zoals somberheid, weinig energie, stress, gedachten die steeds maar door je hoofd gaan, en een laag zelfvertrouwen? Deze training geeft je inzicht in je somberheid. Je gaat onder andere aan de slag met je negatieve gedachten. Kun je dingen ook anders bekijken?


Wat levert gamen je op? Wat kost het je? Kijk eens bewust naar jouw gamegedrag en leer hoe je de controle behoudt; voorkom een gameverslaving. Want gamen is leuk, hou dat zo.

Gamen is leuk, gezellig en leerzaam. Mensen leren nieuwe vrienden kennen, de oog-hand-coördinatie neemt toe, men leert er beter Engels van en het kan het zelfvertrouwen enorm doen toenemen. Door de beschikbaarheid en bereikbaarheid van games via pc en smartphone, is het echter voor sommige mensen soms moeilijk om weerstand te bieden aan de verleiding. Even gamen is leuk, maar vaak merken mensen dat ze veel langer doorgaan dan ze van plan waren.

Online zelfhulp van mirro geeft inzicht in de consequenties van mogelijk ‘te enthousiast’ gamen en biedt handvatten om de controle te behouden.


Maak jij je zorgen om je financiële situatie? Of je nu je baan bent verloren, door een echtscheiding heen gaat of betalingsproblemen hebt: al deze vormen van stress kunnen leiden tot gevoelens van machteloosheid, boosheid en depressie. Vaak komt er ook schaamte bij kijken. Niemand vindt het leuk om te moeten erkennen dat er geldzorgen zijn.

Online zelfhulp van mirro helpt je beter te leren omgaan met financiële stress. Je kunt testen in hoeverre je stress ervaart en je financiele zaken op orde hebt. De zelfhulpmodule biedt informatie, tips en oefeningen.


Het nieuwe werken doet een groot beroep op vaardigheden als: veerkracht, zelfstandigheid en goed grenzen stellen. Vind jij dit lastig? Met online zelfhulp van mirro leer je de werkdruk te verlichten en je werkplezier te vergroten. Het helpt je de vaardigheden te trainen waar het nieuwe werken een beroep op doet. Hierdoor kan je de werkbelasting verkleinen en je werkplezier vergroten. 


Als mantelzorger loop je een verhoogd risico op overbelasting. Deze module helpt je de balans te behouden tussen zorgen voor een ander en zorgen voor jezelf. Blijf mentaal gezond door somberheidsklachten en overbelasting te herkennen en aan te pakken: gezond zorgen kun je leren!


Elke vrouw ervaart de overgang anders maar hoe zorg je dat je de regie houdt over deze fase in je leven? Wat moet je weten? Wat kan je doen om hier zo goed mogelijk door heen te komen? Hoe kom je weer in balans? En zitten er ook positieve kanten aan de nieuwe levensfase waarin je terecht komt? In de zelfhulpmodule krijg je tips en oefeningen om op eigen kracht met de overgang aan de slag te gaan.


Lig jij weleens in bed na te denken over allerlei zaken? Of ben je diep in gedachten verzonken als je ergens mee bezig bent? Als het niet meer lukt om deze gedachten te stoppen en de gedachten gaan steeds naar hetzelfde punt dan kan dat vervelend zijn. Wanneer dit vaak voorkomt kan piekeren als heel storend worden ervaren. Wil je leren hoe je minder kan piekeren? Dat kan!


Een relatie kent zijn ups en downs. Dat is normaal. Relaties zijn niet compleet maakbaar en 100% geluk niet haalbaar. Maar zit jouw relatie al een tijd in een dip en vinden jullie het lastig om eruit te komen? Dan kan online zelfhulp van mirro helpen om te zorgen dat je dip geen dal wordt.


Rouwen is gevoelens verwerken en gedachten bewerken. Geen twee mensen rouwen hetzelfde; elk rouwproces is uniek. Zit jij in een rouwproces? Deze module helpt je dit proces op een voor jou passende manier in te richten: vind steun en richting in je rouwproces.


Na een scheiding is alles ineens anders. Eerst doe je veel samen, nu sta je er alleen voor. Je moet veel uitzoeken en regelen. Er zijn grote veranderingen waaraan je je moet zien aan te passen en die gepaard gaan met vragen en emoties. Bij de een kan het voelen als een opluchting, bij de ander alsof er een dierbare verloren is. Het vraagt veel energie, het eist soms zelfs al je aandacht op en veroorzaakt dus veel stress. Geef jezelf de tijd om bij je gevoelens stil te staan en ermee om te gaan. Deze module kan je daarbij helpen. Hij is bedoeld voor mensen die een scheiding overwegen, gaan scheiden of al gescheiden zijn. We geven informatie over twijfels, emoties en stress; en wanneer je kinderen hebt, over kinderen en ouderschap na scheiding.


We slapen ongeveer eenderde van ons leven. Heel vanzelfsprekend dus. Maar helaas niet voor iedereen. Online zelfhulp van mirro helpt om manieren waarop je in de goede slaapmodus kunt komen te oefenen en verstorende factoren aan te pakken.


Je wilt het allemaal goed doen, iedereen blij maken. Maar hoe hou je de balans tussen de zorg voor je kinderen, je werk en andere activiteiten? Je tijd is beperkt en overbelasting ligt op de loer. Herkenbaar voor veel vrouwen. Lastig voor veel vrouwen. Online zelfhulp voor werkende moeders geeft je tips en ondersteuning om de balans te vinden tussen zorgen voor de ander en je eigen leven. Leg je ideaalbeeld van een ‘goede mama’ opzij en ben tevreden met wat je wél doet.


Stress hoort bij het leven en dus ook bij werken. Maar als je langere tijd ongezonde stress op je werk ervaart, dan krijg je er last van. Deze module helpt om de juiste balans tussen werk en privé te vinden en te behouden. Met concrete tips en oefeningen leer je werkstress aanpakken en een burnout voorkomen.


  1. Bestel dit product in de webshop van SamenGezond voor 125 punten.
  2. Je ontvangt een activatiecode per mail.
  3. Met deze code ga je naar www.mirro.nl/account.
  4. Hier maak je een gebruikersaccount aan en accepteer je de voorwaarden.
  5. Je ontvangt een mail om je gebruikersaccount bij Mirro te activeren.
  6. Met je gebruikersaccount heb je een jaar lang toegang tot alle 17 online zelfhulp modules.

We belonen online zelfhulp cursussen niet met punten omdat deze niet gebaseerd zijn op een MET-score. Punten verdien je door activiteiten te doen waarbij je met GPS je snelheid en afstand registreert. Lees meer »
 


De door jou gekozen module(s) kun je zelfstandig en anoniem doorlopen, zonder begeleiding van een zorgprofessional, op het moment dat het jou het beste uitkomt. Deze modules zijn bedoeld voor mensen met milde klachten. Wanneer je klachten ernstig(er) zijn, kun je ook baat hebben bij de oefeningen. Maar we raden je aan met je huisarts te overleggen welke hulp voor jou het meest geschikt is. Ook als je milde klachten niet minder worden.

Andere manieren om punten te verdienen

Apps & apparaten koppelen

Koppel Runkeeper, Strava, Fitbit, Polar en meer!
Online zelfhulp cursussen